Nieuwtjes uit groep 1/2

We zijn alweer 7 weken onderweg... 
Voor sommigen de eerste 7 weken op het Kleurenorkest. 
En wat hebben de kinderen een hoop geleerd, ontdekt en gedaan. 
Nu eerst lekker een weekje herfstvakantie!
Even lekker in de rust... 

Vorige week woensdag hadden we een hele leuke opening van de kinderboekenweek: ’Voor altijd jong’. Met de hele school hebben we gekeken naar de dans van groep 5/6 op het podium. Super goed gedaan!

Vervolgens keken we in de klas naar het lied: ’Voor altijd jong’, van kinderen voor kinderen. Vol verwondering zaten de kinderen te kijken. ’Juf, dat is dezelfde dans als vanochtend in de aula!’ Dat was een leuke ontdekking! 

Samen met de start van de kinderboekenweek is ook ons nieuwe thema in de klas gestart; De opa en oma van Sil en Lis. De komende week zullen we ons bezighouden met dit thema. We hebben van een aantal ouders oude spullen gekregen voor op onze ontdektafel, heel erg leuk! Kom even een kijkje nemen!

De kinderen waren natuurlijk erg nieuwsgierig... En vooral de grammofoonspeler vonden ze erg interessant. Vorige week vertelde juf Joke ook het een en ander over vroeger. Ze had oude foto’s mee van vroeger, en oude schoentjes. 

Juf Joke kwam uit een gezin van wel 11 kinderen. Vroeger noemden ze opa gewoon opa, en oma noemden ze opoe. De foto’s waren allemaal in het zwart/wit. De kleding die de mensen droegen waren voornamelijk in het zwart of bruin. En er waren vroeger speciale scholen voor meisjes en jongens! 

De kinderen leren een liedje over opa en oma. Dat liedje gaat erover, dat je bij opa’s en oma’s altijd alles mag. Is dat ook zo? Nou dat klopt aardig, volgens de kinderen. De kinderen hebben een tekening gemaakt van hun opa en oma en ze mochten vertellen wat ze zo graag met hun opa en oma doen. 

Ook gaan we een start maken met een stamboom van elk kind. En we zullen het eens gaan hebben over de telefoon... ! 

Na de vakantie zullen we ook beginnen met het maken van een lampion. Hiervoor mogen de kinderen thuis bladeren drogen. En deze na de vakantie meenemen naar school. Deze bladeren hebben we nodig voor het maken van de lampion. 

Na de vakantie heeft juf Roos een stageweek. Dat betekent dat ze dan de hele week aanwezig is, in plaats van alleen de maandag en dinsdag. 

Mats en Djoeke zijn voor het ’echie’ gestart, want ze zijn allebei 4 jaar geworden. 
Wij wensen Mats en Djoeke heel veel plezier bij ons op school! 

Afgelopen dinsdag zijn we naar de voorstelling ’Brrr....’ geweest. Het ging over een Eskimo, die alleen leefde op de Noordpool. Totdat hij een bevroren man had opgevist. Deze man kwam tot ontdooien bij een vuurtje. Vervolgens ontstond er een contact tussen twee mannen die niet dezelfde taal spraken. 

De kinderen vonden het erg grappig dat er ook af en toe een walvis opdook, met een echte straal water. En er was een sneeuwballen gevecht door de zaal. Dylan, Moos en Gijs  mochten ook nog even het podium op! Dapper van ze! (tjahh... we zaten op de voorste rij). 

Vorige week waren we ook nog naar de Hoep geweest. We gingen daar ’tuinstruinen’. De kinderen hebben verschillende activiteiten gedaan zoals; het maken van vogelgeluiden met een vogelfluitje, het zoeken van vogels met een verrekijker, heel stil (als een boswachter) luisteren naar de geluiden in het bos en verschillende kriebelbeestjes zoeken die in het bos leven. 

Daarna hebben de kinderen nog gespeeld en rond gekeken in het binnencentrum van de Hoep. Tot slot nog even takken gesjouwd en hutten gebouwd in het speelbos. Terug op school hadden we een hele rustige middag, met allemaal rozige kinderen! We willen alle ouders (en zelfs een oma) bedanken voor het rijden en begeleiden voor deze activiteiten. Heel fijn en ook zeker nodig, deze extra handen!  

De kinderen hebben deze week een brief mee naar huis gekregen over het maken van een collage. Elk kind krijgt op de gang een eigen lijstje voor zijn/haar eigen collage. Een stukje thuis, ook op school. Een ’ankertje’ voor de kinderen. Een mooi voorbeeld dat past bij de pijlers van onze school. 

Allemaal een fijne vakantie!
Groeten juf Erika.