Nieuwtjes uit groep 5/6

ingevoerd op 15-02-2017

De week in groep 5-6 begon super! We mochten naar de voorstelling Pinokkio in het vernieuwde Geesterhage. Wat is het een mooie zaal geworden. De voorstelling werd gespeeld door 2 acteurs die beiden meerdere rollen speelden. In de klas hebben we de voorstelling nabesproken. De kinderen hadden veel ideeën opgedaan voor hun eigen toneelstukken. Zo vonden ze het leuk dat er allerlei geluiden werden gebruikt in het spel, willen zelf ook graag een rookmachine gebruiken en ze zijn helemaal weg van de speciale tafel die in het stuk gebruikt werd. Deze tafel had overal luikjes, lades, deurtjes en vakjes waar allerlei kleine attributen uit kwamen die gebruikt werden. Ook is er geleerd dat je meerdere rollen kunt spelen en hoe je kunt laten zien welke rol je speelt. We hebben enorm genoten van deze bijzonder mooie en creatieve voorstelling.

Sinds vorige week hebben we in groep 5-6 een artiestenrooster. Elke dag mag een groepje in de kleine pauze op het podium in de aula een toneelstukje voorbereiden. De kinderen hebben hun plannen gemaakt en zijn inmiddels begonnen met oefenen.

Op vrijdagmiddag hebben we dramales in de speelzaal. Hier hebben we lekker de ruimte. Afgelopen vrijdag hebben we gewerkt aan de 4 belangrijkste emoties in de drama; blij, bang, boos en bedroefd. We begonnen met een gesprek over de stand van de mondhoeken, ogen, lichaamshouding en het volume en de klank van de stem bij de verschillende emoties. In een spelletje werden de emoties daarna geoefend. We hebben ook 4 klassenfoto’s gemaakt in de verschillende emoties. Vervolgens hebben we in 4 groepen een liedje gezongen in een bepaalde emotie. Nu werd meteen duidelijk hoe goed de kinderen in hun stem een emotie kunnen laten horen. We hebben enorm gelachen om de verschillende versies van het carnavalslied ”Er staat een paard in de gang”. Daarna was het tijd voor het bedenken van een toneelstukje. Elk groepje bestaat uit 4 spelers met elk een andere emotie. Er werd druk overlegd over wie welke emotie zou gaan uitbeelden en over wat het verhaal moest worden. Deze week oefenen we verder.

We zijn ons ook aan het voorbereiden op het Carnavalsfeest van vrijdag. We hebben het lied ”Carnaval hoera hoezee” geleerd waarbij er lekker gedanst wordt en de polonaise in de klas natuurlijk niet mag ontbreken. We hebben het gehad over het carnavalsfeest en de tijd van het vasten. Dit paste ook weer goed bij ons thema over de wereldgodsdiensten. Ook hebben we filmpjes over Carnaval bekeken.

We zijn nog steeds druk met het project. Er zijn nieuwe tekeningen gemaakt in een bijzondere stijl. Als je nieuwsgierig bent kun je in de gang en in de klas de kunstwerken komen bewonderen. Er staat een bezoek aan de moskee in Zaandam gepland en ook de gebedshuizen in Limmen en omgeving worden meegenomen in het project.

We hebben een nieuw lied geleerd over farao’s en piramides. De kinderen zongen het lied al snel mee. We gebruiken vaak een instrumentale versie en luisteren dan naar de ingespeelde melodie. Samen ontdekken we waar de coupletten en het refrein gezongen moeten worden en waar er een tussenspel te horen is. Het is leuk om te merken hoe snel de kinderen dit oppakken. De nieuwsgierigheid naar de mummies, piramides en farao’s werd door het lied geprikkeld. We hebben daarom meerdere filmpjes gekeken en er zijn veel boeken over dit onderwerp uit de bibliotheek opgehaald.

De Cito-toetsen zijn bijna afgerond. De toetsen van rekenen, spelling, begrijpend lezen en woordlezen zijn afgerond. Direct na de vakantie worden de toetsen van AVI (leesniveau) nog afgenomen. De kinderen hebben in de toetsweken enorme inzet getoond. Er is hard gewerkt en vooral ook flink doorgezet wanneer het nog niet gemakkelijk was, veel werk was of veel energie vroeg. Het was fijn dat de kinderen zelf goed aan konden geven wat ze nodig hadden om zich goed te kunnen focussen op de toets.

Tijdens de gymles hebben we opnieuw de Shuttle Run Test gedaan. De kinderen hadden gevraagd of we de test nog een keer konden doen. Ze wilden graag hun record verbeteren. Vooraf werd de strategie weer besproken: Wat helpt jou om door te gaan? En aan het eind bleek dat de gekozen strategie succesvol was. De kinderen waren een halve trap tot twee trappen vooruit gegaan! Na de test speelden we ”4 op een rij”, en dan in estafettevorm. Steeds streden er 2 teams tegen elkaar door naar de overkant van de zaal te rennen en een gekleurd lint in het wandrek te hangen. Om snel ”4 op een rij” te krijgen moet er in een team goed overlegd worden en moet de strategie tussentijds steeds aangepast worden. Een eindeloos doorzettingsvermogen en een enorm fanatisme zorgde voor een spannende strijd.

Tot slot hebben we heel veel sneeuwpret gehad op school in de pauze! Vorige week donderdag in de kleine pauze vlogen de sneeuwballen iedereen om de oren. Wat werd er lekker gegooid, weggerend en gelachen. Hier en daar kwam een bal hard aan. Ook hier leerden we van; als je meedoet is er een risico en dat hoort erbij. Aan het eind van de pauze ging juf als sneeuwpop naar binnen, compleet ingepeperd door alle schatjes van groep 5-6. Ook dinsdag konden we nog genieten van de sneeuw op het plein en werd er weer een sneeuwballengevecht gehouden.

thumbnail_IMG_9300 thumbnail_IMG_9300
thumbnail_IMG_9303 thumbnail_IMG_9303
IMG_9229 IMG_9229
IMG_9230 IMG_9230
IMG_9232 IMG_9232
IMG_9234 IMG_9234