Nieuwtjes uit groep 7/8

ingevoerd op 08-02-2018

Deze week zijn we druk bezig met het leren van de theorie van EHBO. Elke dag lezen we in het boek en de kinderen van groep 8 doen ook de verwerking in het werkboekje. De kinderen vinden het super interessant. Er komen veel verhalen over ervaringen met ongelukken en wonden voorbij. We kijken ook bijpassende filmpjes op Schooltv. Hierdoor wordt het geleerde nog duidelijker. De kinderen van groep 8 gaan alle geleerde theorie volgende week tijdens de praktijklessen ook echt uitvoeren. Soms mogen de kinderen van groep 7 hierbij helpen. We kijken uit naar de praktijklessen van de vrijwilligers van de EHBO-vereniging van Castricum.

Bij rekenen zijn we deze week bezig geweest met de kalender. We zoeken data op en kijken dan op welke dag de datum valt. Ook rekenen we met maanden, weken en dagen. We hebben ook uitgerekend hoeveel dagen we per jaar naar school gaan en hoeveel dagen we vrij zijn.

Bij natuur en techniek hebben we ons beziggehouden met vloeistoffen, vaste vorm en gassen. We hebben leuke filmpjes en foto’s op Blink bekeken. Ook hebben we geleerd dat een stof door temperatuurverschil kan veranderen van vorm. In deze koude week was water in de vorm van ijs een mooi voorbeeld. De kinderen waren onder de indruk en vonden het een heel leuk onderwerp. Dan is leren een makkie. Al heel snel bleek dat we ons lesdoel behaald hadden.

In groep 7-8B hebben we een nieuwe leerling in de klas. Sten hoort sinds dinsdag bij onze groep. Hij was vorige week woensdag al een dagje bij ons in de klas. We zijn blij dat hij bij ons op school is gekomen. Hij past heel goed in de groep. Bij het maken van de nieuwe groepjes waren er wel 10 kinderen die graag bij hem in de groep wilden zitten. Sten is dus meer dan welkom in de groep!

Yaël is afgelopen maandag geopereerd aan de scoliose in haar rug. Juf Els had in haar kamer de hele dag een kaarsje aan staan voor Yaël. We waren heel blij met het bericht dat alles goed is gegaan! We waren er in de klas veel mee bezig, ook door de EHBO-lessen. Dinsdag heeft Yaël al een stukje gelopen door de gang van het ziekenhuis. Dit is bijzonder voor de 2e dag. Ze krijgt langzaam wat meer energie. Yaël vind de pijn wel meevallen vertelde ze de dokter woensdag. Ze slikt wel veel medicijnen tegen de pijn en dat maakt haar wel misselijk. Hét medicijn tegen de misselijkheid is chips en cola! Dat mag en moet ze zelfs de hele dag door een beetje nemen. Yaël haar rug is nu prachtig recht en ze is nu 5 cm langer! We wensen haar veel beterschap en een heel voorspoedig herstel.

Woensdag hadden we de voorronde voor Kleuren got talent. Er waren deze keer 5 acts in de groep. Allemaal waren ze goed, gaaf en ook passend bij het thema carnaval. Welke acts moesten we nou kiezen voor de show op vrijdag? De kinderen gaven de artiesten hele mooie tops over hun optreden. ”Ik kon zien dat jullie er plezier in hadden”, ”Het liedje past goed bij het thema en het was echt een feestje!”, ”Jullie hebben zelf mooie attributen gemaakt”, ”Jullie dansten mooi gelijk en hebben leuke pasjes bedacht”, ”Ik krijg zin om mee te doen met jullie dans”, dit zijn voorbeelden van zulke mooie tops. Over 2 acts waren we het meteen eens dat ze zeker ook voor de hele school moeten optreden. Dat waren bijzondere acts, bijvoorbeeld een toneelstukje op muziek van Sanne, Nynke (Elze viel in omdat Nynke ziek was), David en Daniel en nog een super grappige act van Dutch en Hugo, waar we nog niets over willen vertellen. Daarnaast waren er nog 3 echt feestnummers waarop gedanst en gezongen werd. Cas en Matteo mochten door met hun ”Helikopterlied”. Na overleg met de carnavalscommissie mochten ook de andere 2 groepjes hun act doen op de Carnavalsmiddag. We kijken al uit naar dit feest. De kinderen (en ook de leerkrachten) zijn druk aan het verzinnen hoe ze verkleed zullen gaan. We gaan er in elk geval een mooi feestje van maken met veel zang, dans en natuurlijk de polonaise!

Met veel kinderen hebben we al een portfoliogesprek gehad. De kinderen denken na over hun eigen handelen en leren, en dat bespreken we samen. Ook bedenken ze 2 doelen die voor hen belangrijk zijn de komende periode. Daarbij bedenken we ook wat er moet gebeuren om dat doel te bereiken en denken we na over hoe je weet dat je doel ook daadwerkelijk bereikt is. De ene keer gaat een doel over bijvoorbeeld verlegenheid of boosheid en de andere keer juist over een vak als spelling of rekenen. We zien ook dat kinderen direct aan de gang gaan met het werken aan hun doel. Sommige doelen worden al snel bereikt zoals het durven optreden bij Kleuren got talent. Deze kinderen denken dan al na over een volgende stap. We genieten hier enorm van.

IMG_0109 IMG_0109
IMG_0113 IMG_0113
IMG_0115 IMG_0115
IMG_0123 IMG_0123