Nieuwtjes uit groep 2/3

Het ABC van groep 2/3

Wij hebben een leuk ABC gemaakt van hoe wij werken in 2/3.

A De ACTIVITEITEN zullen zoveel mogelijk aangepast worden aan de belevingswereld van de kinderen. Ik probeer de ACTUALITEITEN erbij te betrekken.

B Het is belangrijk dat het kind met veel plezier leest in een BOEK. Voorlezen is natuurlijk ook ontzettend leuk. Stimuleer daarom ook het lenen van een boek in de BIBLIOTHEEK. Ik ga zelf ook vaak naar de bibliotheek om boeken te lenen voor in de klas.

C In groep 2 werken we aan CIJFERHERKENNING.

D De kinderen mogen op DONDERDAG een tosti meenemen naar school. Ik maak de tosti in de klas warm. Een broodje met ham en kaas is voldoende, of net wat het kind erop lust.

E Het ETEN EN DRINKEN mag in het laatje van de kinderen. Het laatje staat op de gang. De kinderen van groep 3 mogen een ETUI meenemen naar school.

F Het FLITSEN van letters en woorden is erg belangrijk in groep 3.

G Wij GYMMEN op dinsdag en donderdag. Op dinsdag gymmen wij met juf PETRA. De kinderen mogen in de ochtend meteen naar de gymzaal komen. Op donderdagmiddag gym ik met de kinderen in de speelzaal.

H We zijn er om elkaar te HELPEN. Ik zal dit stimuleren bij de kinderen.
    Wij hebben een mooie HUISHOEK in de klas.

I IEDEREEN werkt of speelt in de klas.

J Het feest van de JARIGE wordt gevierd tijdens de pauze. Wilt uw kind trakteren dan hoor ik het graag. Dit is bij voorkeur rond 10 uur.

K Speel op het KLEURENORKEST je eigen deel van het muziekstuk en laat je begeleiden door de dirigent.

L Ik wil elke ochtend gaan LEZEN met LEESMOEDERS. Wie heeft er zin en tijd?

M We doen dansen, drama en MUZIEK in de klas.
     Juf MYLENE komt in januari weer bij ons in de klas.

N We werken steeds met een NIEUW thema in de klas. Dit thema kan schoolbreed zijn, gezamenlijk met de andere kleuterklassen of we hebben een klassenthema.

O Bij de deur hangt een lijstje met de kinderen die naar de OPVANG gaan, is dit wel eens anders? Geef het dan even door aan mij. Op dinsdag en vrijdag hebben wij OPEN DEUREN

P Ook dit jaar werken we het liefst met PROJECTEN. Binnen de projecten proberen wij dan zoveel mogelijk lessen aan te passen, de klas ermee te versieren en er leuke uitstapjes bij te maken.

R Met REKENEN werken we op de tablet, met een rekenschriftje en we maken ook nog veel gebruik van concreet rekenmateriaal.

S In groep 3 gaan we leren SCHRIJVEN met blokletters. Wij hebben een nieuwe SNOEZELHOEK in de klas. De kinderen kunnen daar lekker liggen en een boekje lezen.

T Ieder kind heeft zijn eigen TALENT.
Ieder kind heeft een TABLET in de klas. De kinderen hebben er allemaal eentje voorzien van hun naam. We spelen hier educatieve spelletjes op. De kinderen hebben allemaal een Squla account. We werken ook met TAALBLOBS en rekenblobs. Wil je het eens een keertje zien, dan mag en kan dat altijd.

TOUWTJE springen is een goede oefening voor kinderen van deze leeftijd. Een oefening waarbij beide handen tegelijk bewegen.

Op maandag hebben wij TECHNIEK van meester Bor. De ene week gaat groep 2 naar techniek en de andere week is groep 3 aan de beurt.

U Hopelijk lukt het dit jaar weer om een aantal UITSTAPJES te maken. Het liefst aansluitend op het project waar we die periode mee bezig zijn.

V We gebruiken in de klas een VRAGENDOBBELSTEEN. Deze dobbelsteen ligt bij de kinderen op tafel. De kinderen kunnen hier mee aangeven of ze wel of geen vraag hebben.

W Leuke WEETJES van de klas komen in de nieuwsbrief. Wij verzinnen met elkaar, passend bij het thema, een nieuw WOORD om te leren.

Z In de klas hangen allemaal ZONNETJES. Aan de ene kant een foto en aan de andere kant een persoonlijk stukje. Wat is er allemaal belangrijk voor het kind? Een familiefoto, een lievelingsboek, lievelingsspeelgoed, een knuffel of bijvoorbeeld een baby foto.

 

Het zonnetje
Alle kinderen hebben een zonnetje gemaakt de afgelopen dagen. In het hart van het zonnetje hebben we een foto geplakt. Een zon staat volgens de kinderen voor: stralen, vrolijk, blij, geel en warmte. Om dit jaar het groepssysteem te visualiseren ga ik gebruik maken van de groepshoepel. Ik hang een grote gele hoepel boven de kring waar alle zonnetjes aan komen te hangen.

In de klas geven we elkaar complimenten en staan we stil bij elkaars talenten. Deze talenten wil ik weergeven aan de achterkant van het gemaakte zonnetje.

Aan de ene kant van het zonnetje een foto, aan de andere kant knutselen de kinderen iets persoonlijks. Deze kant vertelt iets over het kind. Er mag bijvoorbeeld een foto op van het gezin, hobby, lievelingseten, lievelingskleur, huisdier, huisnummer of een foto van de favoriete oppas. Opa en oma kunnen op de foto en als het kind een tekening wil maken van zijn of haar lievelingsknuffel is dat ook heel leuk. Kortom alles mag en kan. Het is de bedoeling dat wij elkaar beter leren kennen op deze manier.

Iets persoonlijks aan de achterkant van het zonnetje laat zien dat we allemaal verschillend zijn en toch allemaal bij elkaar horen. We hangen immers met elkaar in een cirkel. Het groepssysteem visualiseren past goed bij één van onze pijlers: systemisch werk. We horen er allemaal bij en wanneer er iemand ziek is, kunnen we door middel van de cirkel zeggen dat we aan diegene denken. Als er iemand ziek is, dan is hij of zij er nog altijd, want het zonnetje hangt in de hoepel.

Ik wil jullie vragen deze kant van het zonnetje thuis te maken. Als het zonnetje dan af is, hang ik het op in de groepshoepel. Het zal leuk zijn als in oktober de hoepel compleet is.

Groetjes Ylona