Nieuwtjes uit groep 2/3

ingevoerd op 27-09-2018

- Wisten jullie dat we gek zijn van boekjes over allemaal verschillende meneertjes en mevrouwtjes? Het ene meneertje is een vreetzak, het andere meneertje is lang, eentje doet alles andersom en er is ook een meneertje dat houdt van netjes, maar ook één die juist heel slordig is. Noud vertelde mij liefdevol dat ik nooit verliefd kan worden op meneertje slordig. Ik houd immers van netjes. 

- Wisten jullie dat we elke vrijdagmiddag in de klas schoonmaken? We zingen dan een liedje van Ernst en Bobbie (’Ik houd van fris als het schoon is’).

- Wisten jullie dat we met groep 3 deze week het woordje ’nat’ hebben geleerd? We hebben vooral de /a/ klank geoefend. Kijk eens hoeveel dingen we hebben gevonden met de /a/? (zie foto). We hebben een woordkaartje gemaakt waarbij we onder een paraplu staan. We hebben met sterke lijm waterdruppels geknutseld. Het werkje zit in ons eigen lettermapje. 

- Wisten jullie dat we gek zijn op de kralenplank? We leggen het voorbeeld naast het plankje. Extra knap. We laten aan het eind van de middag graag ons werkje zien in de kring. Iedereen kan het dan bewonderen. Een foto in de nieuwsbrief en in de ’trots-op-map’ is altijd leuk. 

- Wisten jullie dat wij graag dubbelhandige oefeningen doen? Op de foto is te zien dat Lieke aan het oefenen is met juf Julia.

- Wisten jullie dat Marieke graag haar nieuwe jas al aan wilt in de klas? Dat is wel al wat warm. Marieke had een mooie oplossing, ze houdt gewoon haar capuchon op. 

Extra ABC

A Wanneer we een uitje hebben is er een wettelijke uitzondering wat betreft het autozitje. Als kinderen incidenteel in andermans auto meerijden, dan mogen de kinderen ouder dan drie jaar zonder autostoeltje of zittingverhoger vervoerd worden. In dit geval geldt:

* Kinderen mogen wel alleen achterin de auto vervoerd worden met een gordel om.

* Kinderen mogen alleen over een beperkte afstand vervoerd worden, dus geen vakantiereis.

* De aanwezige autostoeltjes of zittingverhogers moeten wel gebruikt worden.

G Op woensdag en vrijdag gaan de kinderen van groep 2 extra gymmen met juf Sanny en juf Nicolette. Er gaan vijf kinderen met juf Sanny mee en er gaan vijf kinderen met juf Nicolette mee. De kinderen weten zelf met welke juf zij mee gaan naar de gym.

K De kinderen mogen allemaal een knuffel mee naar school. Dit mag omdat het een positief anker kan zijn voor de kinderen. Wanneer er een positief anker ontstaat, kan de leerstaat verbeteren. Iemand kan misschien hierdoor net iets meer zichzelf zijn.

In de klas werken we veel met klei. We maken dan een letter of een cijfer. Zo kunnen de kinderen voelen hoe je een bepaalde letter of cijfer maakt.

N Op school benoemen wij graag het gedrag dat we wèl willen zien in de klas. Dit past bij de pijler van NLP.

O We kijken graag naar een oplossing met de kinderen. Dit past bij de pijler van oplossings gericht werken. De tien groene bolletjes boven de deur horen hierbij. Wat gaat er allemaal al goed? Welk rondje hoort hier dan bij? Wat voor goeds zit er allemaal in dit rondje? Hoe kunnen we een volgende keer een rondje en dus ook een cijfer hoger krijgen?

S We hebben allemaal sloffen aan in de klas. Zo blijft de klas netjes schoon. We doen de sloffen aan het eind van de dag in de luizenzakken.

T Leren lezen mag leuk zijn en samen iets leren is ook leuk èn leerzaam. Daarom hebben alle kinderen een tutormaatje uit groep 6. De kinderen van groep 3 gaan samen lezen met deze kinderen. De kinderen van groep 2 worden voorgelezen uit een prentenboek. Tutorlezen doen we elke donderdagochtend

Z ’Zoem de bij’ is ons klassenvriendje. Zoem gaat ieder weekend met iemand mee naar huis om te logeren. Het zal leuk zijn om hier foto’s van te maken en deze op een A4 te plakken, zodat het in de ‘Zoem-map’ kan.

IMG_7348 IMG_7348
IMG_7346 IMG_7346
IMG_7342 IMG_7342
IMG_7337 IMG_7337
IMG_7217 IMG_7217
IMG_7047 IMG_7047
IMG_6884 IMG_6884