Nieuwtjes uit groep 6

ingevoerd op 04-10-2018

We zijn gestart met onze presentaties in de klas. Er is een rooster gemaakt voor een krantenartikel, een boekbespreking en een onderzoekspresentatie.  We gaan steeds meer uitbouwen dat je ook echt voor de groep een leuke, mooie en vooral leerzame presentatie gaat geven. Een presentatie waarbij de klas geboeid blijft.

De eerste presentatie was een krantenartikel. Mooi gedaan. Iedereen mag het thuis voorbereiden, maar het moet niet. Als je hulp nodig hebt, mag je het vragen op school.....en het is zo grappig dat bijna iedere leerling zegt: ”Nee hoor, ik kan het wel zelf thuis”. Het krantenartikel hebben we nog even samen doorgenomen. Uiteindelijk hebben we afgesproken dat je vertelt waarom je het stukje hebt gekozen en wat de moeilijke woorden zijn. Je geeft een samenvatting van het artikel als het een lang artikel is en je leest een stukje voor. Tijdens de uitvoering van het krantenartikel letten we ook op de houding, de toon en het volume. En natuurlijk kijken we hoe interessant het voor ons (dus de doelgroep) is. 

Deze eerste ging al super goed. Een cijfer is vrijwillig en dat wilde hij wel, dus gingen we stemmen, met juf als eindbeslisser (in principe telt het gemiddelde, tenzij het ”populariteitscijfers zijn”). Maar bijna alles wat er gedaan moest worden was er, dus.... de eerste 9,5 is binnen. 

We zijn ook weer gestart met tutorlezen. We lezen nu samen met groep 2/3, doen leesspelletjes of we lezen voor. Emma & Maartje waren zo’n leuk stel! Wat gebeurt er veel moois, wanneer de ”oudsten” bij de ”jongsten” gaan helpen. Juf Ylona had alles ook weer super voorbereid. 

Verder hebben we vanalles gedaan rondom de Kinderboekenweek. Het lied van groep 8 vonden we super, over de BFF-webshop. En de quiz van juf Marjolein en juf Julia was ook heel leuk. Het fijne is van tutor zijn, dat we met KleurengotTalent ook samen kunnen zitten. Wederom: de ouderen begeleiden de jongeren (De combinatie tussen bovenbouw en kleuters is top!). 

Ieder kind is op zijn eigen manier heel slim. De meesten zijn ook nog eens schoolslim. Daar bedoel ik als leerkracht mee, dat je goed met de aangeboden lessen uit de voeten kunt; vooral rekenen, lezen en spelling. Hier is namelijk veel structuur en focus voor nodig. En iedereen is dus slim op z’n eigen manier. Zo hebben we ook een aantal hele mooie creatieve resultaten hangen in de klas. Meerdere leerlingen zijn al extra presentaties aan het maken. We zijn ook gestart met een eigen boekje maken. Sommige leerlingen willen een moeilijker boekje, dus .....dan doen we dat. Extra werk door bijvoorbeeld Katie & Sophie is vrijwillig.  

De klas begint lekker te landen. Er hangen prachtige gezinstekeningen op het raam. Met verschillende materialen hebben de kinderen hun gezin getekend en dan hun huis en dit vervolgens gecombineerd. Donderdag zijn we naar de boswachter geweest. Wordt vervolgd...

IMG_20181003_090226135 IMG_20181003_090226135
IMG_20181003_085330536 IMG_20181003_085330536
IMG_20181002_110432402 IMG_20181002_110432402
IMG_20180927_114027910 IMG_20180927_114027910
IMG_20180924_092901139 IMG_20180924_092901139