Nieuwtjes uit groep 8

ingevoerd op 11-10-2018

We hadden een geweldige week in groep 8 met 3 excursies! We begonnen maandag met een excursie naar de Huisvuilcentrale in Alkmaar.

Op school hadden we deze excursie voorbereid met het werkboek ”Wat ’n zooi!” We werden ontvangen in de filmzaal. Eerst kregen we een presentatie over vuil en het (her)gebruik ervan. Daarna leerden we ook over de geschiedenis van het ophalen van vuil. Vervolgens kregen we in 3 groepen een rondleiding door de fabriek. We moesten een gekleurd hesje aan, een haarnetje om ons haar, een helm op en we kregen een ontvanger. Hierdoor konden we goed verstaan wat er verteld werd.

We hebben gezien waar de vrachtwagens lossen. Ook hebben we in de vuilbunker kunnen zien hoe een grijper in 1 hap 7000-8000 kg vuil oppakt en in een oven stort. Indrukwekkend zeg! We mochten via een luikje een kijkje nemen in de oven. We zagen de vlammen en voelden de warmte. We hebben ook veel geleerd over de warmte die HVC verkoopt voor het verwarmen van de grasmat van AZ en verschillende woonwijken in de omgeving.

In de gang van de fabriek hingen kunstwerken die door kinderen van het voortgezet onderwijs zijn gemaakt. Ze hadden van afval lampenkappen gemaakt. Het was een super interessante excursie. We zijn de ouders dankbaar voor het vervoer. Stiekem hebben ze zelf ook genoten van dit gave uitje denken we.

Dinsdag hadden we Roefeldag. Jongerencentrum Conquista organiseerde dit voor ons. We gingen op de fiets naar Conquista. Vanaf daar gingen we in kleine groepjes met een begeleider op pad. Elke groepje bezocht 3 verschillende bedrijven. Elk bezoek duurde een half uurtje. We zijn de moeders, oma en juf Liza dankbaar voor de begeleiding. De kinderen van groep 8 vertellen hieronder hun ervaring bij de verschillende bedrijven.

Bezoek Dirk van der Steen
”Ik mocht in auto’s zitten en dat vond ik heel erg leuk. Het was een hele oude auto en de deur ging daarvan omhoog open. Ze hadden ook een hele lieve hond. Ze lieten zien hoe de wasstraat werkt en hoe de auto’s worden gerepareerd. We mochten ook in een busje zitten en dat was ook leuk. Toen de rondleiding klaar was kregen we een doos Autodrop, een portemonneetje en een kladblok. De mevrouw die de rondleiding gaf was heel leuk en aardig.”

Goos Veldt

Bezoek Rietveld Makelaardij
We hebben op een website waar huizen te koop staan gekeken naar een heel duur en mega groot huis. De makelaar ging uitleggen hoe je foto’s van een huis moet maken als je dat wilt verkopen. Hij vertelde over een hele lange selfiestick en dat ze foto’s maken van de zijkant, voorkant en achterkant. Die plakken ze dan aan elkaar en dan heb je een foto van een heel rondje in het huis. De makelaar was heel lief en aardig. Ik vond het een mega leuk bezoek. Meestal zijn ze super druk en nu hadden ze tijd voor ons. Aan het eind kregen we een meetlint met een waterpas erin.
Noa Rijs

Bezoek Arie van de Velden
We kwamen binnen en Sam stelde zich aan ons voor. Hij legde ons op de computer uit hoe ze hun werk doen en hoe zij dingen maken. Daarna gingen we naar de fabriek. We gingen kijken bij de puntlasser. Daarna gingen we bij iemand kijken die een grote machine bediende. Die machine kon lasersnijden en gaatjes maken. Daarna maakte de machine plaatjes voor ons. We mochten namelijk zelf iets maken. Een andere machine boog het plaatje voor ons om, precies 90 graden. Daarna moesten we zelf ook nog wat buigen. Op een speciale manier maakten we de 2 onderdelen aan elkaar vast, volgens mij met een nagelpomptang met luchtdruk. We hebben een waxinelichthouder gemaakt. Ik vond het bezoek heel leuk en interessant. We kregen allemaal een pakje icetea en een zakje chips aan het eind.
Cas Admiraal

Bezoek Politie
Mijn eerste bezoek was aan de politie. De agent kwam met de politieauto aanrijden bij VV Limmen. Hij liet ons de handboeien zien. We mochten elkaar in de handboeien slaan. We mochten ook een blaastest doen. Het was bij iedereen goed. Hij had achterin de auto een ijzeren kast waar allemaal spullen in zaten. Die kunnen ze gebruiken als er bijvoorbeeld een moord is gepleegd. Ze hebben nu een wapenstok die langer wordt als je hem uitslaat. Hij vertelde ook hoe het werkt als ze hun wapen gebruiken en dat ze 30 kogels hebben. Hij vertelde ook over de politiehonden, dan moet je een speciale bus op het bureau ophalen. Ik vond het een hartstikke leuk en leerzaam bezoek.
Sanne de Winter

Bezoek Huis van binnen
Toen we binnenkwamen was er een mevrouw op de laptop aan het werk. We mochten aan een tafel gaan zitten en ze vroeg of we wat wilden drinken. We mochten kiezen uit limonade en water. We kregen ook een plakje cake. Toen gaf ze uitleg over het werk wat ze doet. Ze vertelde wat we gingen doen. We gingen op een groot wit A3 karton een collage maken van een ontwerp voor een kamer. Je kon zelf bedenken welke kamer je wilde ontwerpen. We mochten met een schaar allerlei dingen uitknippen uit tijdschriften van VT Wonen en ook uit andere tijdschriften. Het zag er binnen in de winkel heel mooi uit. Toen de collage af was kregen we allemaal een tasje met onze eigen collage erin, een boekje en een kleurenwaaier.  Ik vond het zelf heel erg leuk. En ik vond dat we verwend werden.
Nynke den Breejen

Bezoek Nuyens
We kwamen binnen en moesten even wachten op de meneer die ons ging rondleiden. We deden een quiz van bloembollen. We moesten raden welke bloemen er uit de bollen kwamen. Daarna kregen we een bakje waar we een beetje potgrond in moesten doen. We kregen dan 5 rode tulpenbollen die we in de potgrond moesten drukken. Daarna moesten we het potje vullen met meer potgrond. We kregen ook een fotootje van de tulpen mee. We mochten het potje met de bolletjes mee naar huis nemen. Ik vond het een leuk bezoekje. Ik heb geleerd hoe ik tulpenbollen moet planten.
Madelief Hoogenbosch

Bezoek Jacob Hooy
Dit was mijn leukste bezoek. We kwamen daar aan er we zagen onze juffen al. We liepen naar boven over een trap. We gingen naar een museum waar allemaal spullen van vroeger lagen. We hebben geprobeerd in een oud receptenboek te lezen. In Amsterdam is er een winkeltje wat er precies zo uitziet als het winkeltje in het museum.

We liepen door het kantoor en die mensen die daar werkten waren heel lief. We gingen naar een opslag van kruiden. Daar begonnen met het ruiken van lekkere kruiden en daarna wilden we ook de allersmerigste kruiden ruiken. De meest vieze was duivelsdrek. Daar renden we van weg. We gingen naar het olielaboratorium. Hier maken ze ook teatree olie. Ze waren potjes aan het vullen met eucalyptusolie. Er lagen heel veel flesjes klaar. Ze gingen in een rondje en kwamen dan weer terug. Eén voor 1 gingen ze de machine in en werden gevuld met olie. Daarna werd de dop er met de machine op gedraaid. Toen gingen ze langs een plek waar het etiket erop kwam. Daarna werden ze met de hand ingepakt en in een machine, een soort oven, werd het plastic er omheen gesmolten. We kregen een pakket met handzeep, een gezichtsmasker en zoethoutstokjes. Zouthoutstokjes wilde ik heel graag hebben.
Feline Pronk

Bezoek ACC
We kwamen binnen en werden meteen opgevangen door de eigenaar van de winkel. Ik vond hem heel aardig. Hij vertelde ons waarom de winkel ACC heet. Dat komt van auto, caravan en camper. We mochten in de campers en caravans gaan kijken. Hij liet alles ziet wat er in een camper en caravan zat en vertelde ons de verschillen. Ze zijn ongeveer even groot. Toen vertelde hij ons over de kleinste camper. Die staat buiten op een paal.

We gingen naar een auto in de garage. We mochten onder de auto kijken en konden zien hoe de banden draaiden. We keken bij een caravan of de remmen het deden. We deden een soort van keuring en schreven op wat er wel en niet goed werkte. Aan het eind kregen we wat drinken en een chocolaatje. We kregen ook een sleutelhanger waar een muntje in zat. Hij liet ook ons nog een gave opgeknapte kever zien. Ik vond het een leuk bezoek. Ik heb veel geleerd want er werd veel uitgelegd.
Tijn Smithuis

Bezoek Full of life
Ik kwam binnen en eerst was er een mevrouw die ons naar een kamer bracht waar we onze spullen mochten neerleggen. Een meneer bracht ons naar de cardio apparaten zoals een fiets en een loopband. We moesten daar 5 minuten op trainen. Daarna bracht de trainer ons naar het midden van de sportschool. We deden daar een estafettetraining. We moesten boksen, touw slingeren, springen over poortjes, met een zware bal tegen een trampoline gooien en we moesten ook optrekken en op een blok springen. Het zwaarst vond ik het touw slingeren. Het makkelijkst was het onderdeel met de zware bal die ik in de trampoline moest gooien. De trainer was aardig en legde alles goed uit. Als laatste moesten we ook roeien. Ik vond het bezoek heel leuk. Het sporten was leuk om te doen.
Dante Shearman

Bezoek De Cameren
Toen we binnenkwamen gingen we eerst met z’n allen aan tafel zitten. Ze vertelde wat voor werk ze er allemaal doen. We mochten bedenken wat voor werknemers er allemaal zijn. Ik dacht meteen aan de keuken. Ze liet ons daarna een woonkamer zien. De meeste mensen lagen te slapen of rusten want we kwamen tussen de middag. Ze doen vaak spelletjes en andere activiteiten met de mensen. Zo voelen ze zich niet zo alleen. We hebben ook het kerkje gezien. Ze hebben ook een speciale badkamer. Ze hebben dan een soort van kinderschommel. Hier kun je op gaan zitten en dan kun je in bad gelegd worden. Voor mensen die niet zo goed meer kunnen lopen of bewegen is dat fijn. Ze hebben ook een mannenkamer met een pooltafel en biljart. Ik vond het een indrukwekkend bezoek en gaaf om te zien hoe alles eruit ziet. De mevrouw die ons rondleidde vertelde leuk.
Juanna Kroeke

Bezoek Keurslagerij Snel
Toen we aankwamen wisten we nog niet of we naar de winkel of achterom moesten. We begonnen achter waar we slager John ontmoetten. In de winkel waren ze vlees aan het kruiden en besmeerden ze de grillworst met kruiden. De kruiden waren toen nog vloeibaar. We mochten ook nog even in het koelvak waar het -20 graden was. Ik vond het niet heel koud. Daarna vond ik het buiten wel heel warm. We mochten ook een appel schillen. John spieste een appel tegen 3 messen aan. Als je aan de slinger draaide ging de appel naar voren. Hij komt dan bij een mesje terecht en dan komt er een hele lange schil vanaf. Ik vond dat echt heel leuk. We mochten de appels ook opeten. We mochten ook uien proeven. Dat was best een pittige smaak. Ik had dat nog nooit gegeten. Hij heeft ons nog een paar dingen over het beroep laten zien. We hebben gezien hoe de gehaktmolen werkte. Ik vond het leuk om te zien dat een stuk vlees er dan zo uit komt. We hebben ook gezien hoe het gehakt in een mengmachine met kruiden vermengd wordt. Ik vond het een leuk bezoek.
Tom de Mare

Bezoek Drogisterij Aker
Ard Aker leidde ons rond. Hij leerde ons veel over medicijnen. Dat vond ik best interessant. Hij vertelde welke vitamines goed voor je zijn in welk seizoen, bijvoorbeeld vitamine D in de winter. We kregen een blad met kleuren en kruiden en dan gingen we naar de afdeling met deodorants. Daar mochten we ruiken en konden we op het blad invullen wat het was. Toen mochten we nog meer vragen. Hij liet ons een pop zien die zijn tong uitstak. Hij vertelde dat het een symbool is voor een drogist. Elk land heeft er eentje en ze kunnen er wel wat anders uitzien. We mochten raden hoeveel artikelen er in de winkel zijn. Dat zijn er heel veel!

Bij de balie stonden dozen met geurtjes. We mochten 2 proefmonstertjes uitkiezen en meenemen. Ik vond het bezoek heel leuk en ik heb veel geleerd.

Jarno van Dodewaard

Vrijdag gaan we met groep 8 naar Pet IJmond. Hoe dit was lezen jullie later.