Nieuwtjes uit groep 8

ingevoerd op 14-02-2019

 

Wat waren het bijzondere weken in groep 8. We hebben de adviesgesprekken achter de rug. Alle kinderen hebben vorige week of deze week hun schooladvies voor de middelbare school gekregen. Eind groep 7 was er al een voorlopig advies gegeven. Verschillende kinderen hebben hun kans gegrepen om in groep 8 al het moois van zichzelf te laten zien en om ook te laten zien wat ze werkelijk kunnen. De kinderen mochten kiezen of ze het gesprek wilden beginnen met het bespreken van hun portfolio of met hun schooladvies. Sommige kinderen vonden het zo spannend, dat eerst het schooladvies gegeven moest worden. Daarna was er rust om het portfolio te bespreken. Bij zowel de kinderen als ouders was er regelmatig emotie te zien: hard werken wat beloond werd, trots, enorm blij zijn voor het kind en ook wel wat ontlading. 

Elke ochtend begonnen we met kletsen over het VO. De kinderen die dat wilden mochten hun schooladvies delen en vertellen over hun gesprek. Het zorgde voor een bijzondere sfeer in de klas. De kinderen ontdekken nu dat ze naar veel verschillende scholen gaan en zelfs als je voor dezelfde school kiest zit je door een verschillend niveau soms evengoed niet bij elkaar in de klas. Bij deze ontdekkingen was er plezier en ook teleurstelling. De vriendschappen die nu zo hecht zijn zullen op een andere manier verder gaan. Misschien niet meer samen in een klas en ook dan is de vriendschap nog steeds mogelijk. Jullie zullen begrijpen dat er veel te bespreken valt in groep 8. Sommige kinderen weten echt al voor welke school zij kiezen en anderen zijn nog volop in twijfel. Het is erg mooi om te zien dat ouders hun kind helemaal vrij laten in de keuze. Sommige ouders hoorde ik trots over de manier waarop hun kind voor een bepaalde school gekozen had. Voor mij als leerkracht is het heel bijzonder om de trots van de ouders te zien en te horen. De glimlach op het gezicht van het kind wanneer ouders hun trots uitspreken is prachtig! En ik kon ook merken dat de kinderen onder de indruk waren van wat ze in de ogen van hun ouders zagen. Begin maart gaan alle kinderen zich aanmelden op de school van hun keuze. 

Vorige week donderdag hebben we een bezoek gebracht aan het Clusius College in Castricum. Eerst kregen we met de hele klas een introductie. Er werd verteld wat er allemaal mogelijk is op het Clusius. Vervolgens gingen we in 2 groepen uit elkaar. De ene groep kreeg de lessen ’plant en dier’ en de andere groep deed ’koken en bloem’. Bij ’plant’ mocht de kinderen planten vermeerderen. Alles werd duidelijk uitgelegd en de kinderen mochten het plantje mee naar huis nemen. Bij ’dier’ werd uitgelegd wat het vak inhoudt en daarna mochten alle dieren bekeken worden. Bij ’koken’ hebben de kinderen zelf boter gemaakt en bij ’bloem’ liet de docent zien hoe een bos bloemen gemaakt wordt en daarna mochten de kinderen zelf een roos inpakken en hem ook mee naar huis nemen. Het was weer een erg leuk bezoek.

Afgelopen woensdag kwam oud-leerling Jazz samen met een docent van het BSG bij ons in de klas op bezoek. Ze kwamen ons van alles vertellen over het BSG. Omdat de kinderen er nu zo druk mee zijn, werden er hele mooie vragen gesteld. We hebben ook een filmpje over de school bekeken. Ook dit bezoek was waardevol. Sommige kinderen denken nu nog over deze school na.

En wat doen wij nu, na de adviesgesprekken, in groep 8?

Wij werken voorlopig nog hard door. We hebben kortgeleden data afgesproken waarop de kinderen een presentatie geven over een zelfgekozen onderwerp. Bijna iedereen heeft inmiddels een boekpresentatie gehouden. Het mooiste vind ik de manier waarop vragen worden gesteld. Ook de tips en tops zijn geweldig om te horen. We oefenen nu om bij tips en tops het woord ’maar’ te voorkomen en in plaats hiervan ’en’ te gaan zeggen. Dan blijft een compliment een mooi compliment en is een tip ook echt een losse tip. Verder blijven we ook werken met weektaken. Er verandert wel iets. We gaan nu werken met 2 soort rekenboeken. Het ene boek is voor kinderen met een schooladvies van BBL-MAVO (VMBO) en het andere boek voor kinderen met een HAVO-VWO niveau. En hierbij gaat het dan alleen om het rekenen. Er wordt dan vooral zelfstandig gewerkt. De kinderen kijken hier echt naar uit. 

Stiekem kijken we ook al wel richting het eind van het schooljaar. Deze week hebben we een eindmusical uitgekozen. We hadden een werkgroepje wat een voorselectie van 6 musicals gemaakt had. Van elke musical hebben we de trailer gekeken, liedjes geluisterd en de samenvatting bekeken. De werkgroep had al goed gekeken naar het aantal rollen wat wij minimaal nodig hebben, of het past bij onze klas en school en of de liedjes de goede sfeer neerzetten. We zijn de werkgroep super dankbaar. Nadat we alle 6 de musicals met de klas bekeken hadden werd er gestemd. Er kwam een overduidelijke winnaar uit. We vertellen nog niet welke musical we gekozen hebben. Geheim houden lijkt ons het leukst! De musical wordt binnenkort besteld. En eigenlijk konden wij al niet meer wachten. Gelukkig stonden er een paar liedjes op YouTube en konden we alvast beginnen met zingen. Wat een fantastische sfeer is er dan in groep 8! Dit belooft een gave eindmusical te worden!

Vorige week vrijdag hebben we opgetreden voor de hele school en voor een aantal ouders en opa’s en oma’s met de mini musicals ”Jungle” en ”Game Over”. Er was goed geoefend. De tekst kenden de kinderen uit hun hoofd en ook de liedjes waren goed geoefend. Leuk om te zien was, dat kinderen zich spontaan aanmeldden om het licht en geluid te regelen. Dit hadden ze eerder geleerd bij Kleuren Got Talent. We kregen veel leuke reacties op de mini musicals. De kinderen genieten echt van het optreden. We weten nu al een beetje hoe het straks met de eindmusical zal gaan.

We hebben ook verschillende tekeningen gemaakt. In de gang hangen Valentijnstekeningen en Delftsblauwe tegeltjes. Veel kinderen zijn erg trots op hun tekeningen. Nu zijn we bezig met het tekenen van een kamer in 3D. De kinderen zetten allerlei meubels in de kamer en ontdekken zo dat de manier waarop zij iets getekend hebben wel of niet klopt. Vaak werd er even hulp gevraagd. Het ruimtelijk inzicht werd stap voor stap groter. We zijn ook begonnen met een tekening voor de LAC-tekenwedstrijd. LAC staat voor Limmen Artistiek en Creatief. Het thema is dit jaar ’milieu’. We hebben eerst met elkaar gesproken over waar je aan kunt denken bij milieu. Zo kwamen we op problemen in het milieu zoals de plastic soep en CO2 uitstoot en al snel gingen we ook naar oplossingen zoals zonne-energie, een verbod op plastic enz. De eerste tekeningen zijn al klaar. Ik ben elke keer weer onder de indruk van de creatieve ideeën van de kinderen.

We vermaken ons dus prima in groep 8 en gaan de komende maanden extra van elkaar genieten. Wat zijn er veel dingen die we al voor het laatst op de basisschool hebben meegemaakt. En gelukkig komen er ook nog onwijs veel bijzondere en mooie momenten de komende maanden. 

 

fd5fc152-8c7e-4884-a987-a615e6a38f3b fd5fc152-8c7e-4884-a987-a615e6a38f3b
9fad318b-8899-430c-b362-6e43b327e1c5 9fad318b-8899-430c-b362-6e43b327e1c5
78b0bc58-7d0d-4197-ae62-079ba4d216fb 78b0bc58-7d0d-4197-ae62-079ba4d216fb