Nieuwtjes uit groep 6

ingevoerd op 18-04-2019

We hebben het project ”bedreigd dier” afgesloten met een presentatie voor de andere groepen en (groot)ouders. De leerlingen hadden zelf stembiljetten gemaakt en tellijsten. Iedereen had echt op eigen kracht en in samenwerking een presentatie gemaakt, de meesten hadden een PowerPointpresentatie gemaakt. Vaak ondersteund door: Lego, tekeningen, plaatjes en de leefomgeving gemaakt (knutselen en schilderen). Dit alles lijkt niet eens nodig, want Bart had zoveel informatie over de Blobvis, dat hij het met uitleg alleen al bijna won. Natuurlijk won iedereen, want er waren prachtige presentaties. Maar..... waar een stemming is, is een winnaar..... De Cheeta van Lieuwe, Luna en Billie werd verkozen. Zij hadden ook echt veel materiaal erom heen. Eervolle vermelding voor Leroy, Christian en Nick die de beste ”Pitch” leken te hebben volgens de kinderen. We hebben ook genoten in andere klassen. Zoals afgelopen week bij het project van groep 7 over Anne Frank.

Onze stagiaire Denise vond dit één van de leukste lessen: we hebben breuken geoefend. En bij niet iedereen (volkomen logisch op deze leeftijd!) valt het kwartje even snel. We hebben 24 leerlingen, perfect voor breuken-uitleg! Dus na de uitleg kwam de opdracht .... ”in ieder hoek wil ik ”één vierde van de leerlingen”. Dat ging wel, maar nog niet snel. Toen de volgende opdracht: ieder kant van de klas ”de helft, dus één tweede”. Nou dat ging een stuk sneller. We hebben ook nog, 1/3, 1/6 en 1/8 gedaan.... En als laatste ..... Als je 1/24 kunt maken, mag je dat op tafel doen ..... Die ging het allersnelste.....      

Ook zijn we bezig met gemiddelden. Dit hebben we gedaan met muziek. Ik had 5 muziekstukjes, twee gekozen door de leerlingen (Ava Max en André Hazes jr) en een ouder heeft Jimmy Hendrix ingebracht. Ik had de 5de van Beethoven een stukje gedaan en de Beatles. Ieder kind gaf een cijfer en daarna berekenden we het gemiddelde. Nou.....Ava Max won. Het doel wel bereikt. Allerlei soorten muziek luisteren en de gemiddeldes berekenen. We hebben ook de Stones en Johnny Jordaan al gehad. Wordt toch niet door veel leerlingen gewaardeerd. Maar ja.... Het is en blijft wel mooie geschiedenis. 

 

8cc23132-c26e-41e7-bb05-85526861e006 8cc23132-c26e-41e7-bb05-85526861e006
dd6dba28-70f7-4b38-a4af-1a6f8b810206 dd6dba28-70f7-4b38-a4af-1a6f8b810206