Nieuwtjes uit groep 3

Het ABC van groep 3

Aan de hand van dit ABC, kun je lezen wat en hoe wij het doen in groep 3:

A                     De ACTIVITEITEN zullen zoveel mogelijk aangepast worden aan de belevingswereld van de kinderen. Ik probeer de  ACTUALITEITEN erbij te betrekken. Wanneer we een uitje hebben is er een uitzondering met vervoer wat betreft een AUTOZITJE. Als kinderen incidenteel in andermans auto meerijden, dan mogen de kinderen ouder dan drie jaar zonder autostoeltje of zittingverhoger vervoerd worden. In dit geval geldt: Kinderen mogen wel alleen achterin de auto vervoerd worden met een gordel om. Kinderen mogen alleen over een beperkte afstand vervoerd worden, dus geen vakantiereis. De aanwezige autostoeltjes of zittingverhogers moeten wel gebruikt worden.

B                      Het is belangrijk dat het kind met veel plezier leest in een BOEK. Voorlezen is natuurlijk ook ontzettend leuk. Stimuleer daarom ook het lenen van een boek in de BIBLIOTHEEK. Ik ga zelf ook vaak naar de bibliotheek om boeken te lenen voor in de klas.

C                     In groep 3 starten we met CIJFERHERKENNING tot 20 (minimaal). Daarna beginnen we aan het formele rekenen. Wij gaan daarna aan de slag met getalstructuur tot 100 en optellen en aftrekken tot en met 30. De kinderen leren dit schooljaar ook CENTIMETERS, kilo’s, liter, klokkijken met hele en halve uren, rekenen met euro’s en vlakke figuren.

D                     De kinderen mogen op DONDERDAG een tosti meenemen naar school. Ik maak de tosti in de klas warm. Een broodje met ham en kaas is voldoende, of net wat het kind erop lust.

E                      Het ETEN EN DRINKEN mag in het laatje van de kinderen. Het laatje staat op de gang. De kinderen van groep 3 mogen een ETUI meenemen naar school.

F                      Het FLITSEN van letters en woorden is erg belangrijk in groep 3.   

G                     Wij GYMMEN op dinsdag en vrijdag. Op dinsdag gymmen wij met juf PETRA. De kinderen mogen in de ochtend meteen naar de gymzaal komen. Op vrijdagmiddag gym ik met de kinderen in de speelzaal. Iedere ochtend zeggen we GOEDEMORGEN tegen elkaar. Daarbij vinden wij contact met de leerkracht belangrijk. Dit kan door middel van een hand, knuffel, high five of boks.

H                      Wij zijn er om elkaar te HELPEN. Ik zal dit stimuleren bij de kinderen. Wij hebben een mooie HUISHOEK in de klas. Voor het leren lezen zijn verschillende vaardigheden nodig en deze vaardigheden bevinden zich in verschillende HERSENGEBIEDEN. Een goede samenwerking tussen beide hersenhelften is daarom van belang voor het leren lezen. Deze samenwerking kan zich ontwikkelen wanneer er voldoende beweging met het lichaam en beide handen plaatsvindt. Want door beweging worden er nieuwe zenuwbanen aangelegd.

I                       IEDEREEN werkt of speelt in de klas.

J                      Het feest van de JARIGE wordt gevierd tijdens de pauze. Wilt uw kind trakteren dan hoor ik het graag. Dit is bij voorkeur rond 10 uur.

K                      Speel op het KLEURENORKEST je eigen deel van het muziekstuk en laat je begeleiden door de dirigent. De kinderen mogen allemaal een KNUFFEL mee naar school. Dit mag omdat het een positief anker kan zijn voor de kinderen. Wanneer er een positief anker ontstaat, kan de leerstaat verbeteren. Iemand kan misschien hierdoor net iets meer zichzelf zijn. In de klas werken we veel met klei. De kinderen kunnen zo voelen hoe een bepaalde letter of cijfer gaat.

L                      Ik wil elke ochtend gaan LEZEN met LEESMOEDERS/VADERS. Wie heeft er zin en tijd? In groep 3 starten wij pas het leesproces wanneer het kind daadwerkelijk klaar is voor het leesproces. Wij kijken wanneer het kind LEESRIJP is.

M                     Wij doen dansen, drama en MUZIEK in de klas. Juf MYLENE is op sommige momenten ook weer bij ons in de klas.  Wij geloven dat MOTORIEK de basis is van waaruit een kind zijn wereld ontdekt. Daarom vinden wij het bewegen binnen ons onderwijs zo belangrijk. Wij maken voor MOZAIEK oefeningen. Met deze oefening kijken wij naar kleur, plaatsing en verbindingen. We oefenen met vormen. Oefeningen met vormen zijn mooie oefeningen passend bij het beginnend leesproces.

N                     We werken steeds met een NIEUW thema in de klas. Dit thema kan school breed zijn, gezamenlijk met de andere onderbouwklassen (groep 1-2 en 3-4) of we hebben een klassenthema.  Op school benoemen wij graag het gedrag wat we wel willen zien in de klas. Dit past bij de pijler van NLP. Wij gaan ervan uit dat een leerling leert vanuit de zone van de naaste ontwikkeling. Een leerling leert wanneer het daadwerkelijk iets wil leren, de intrinsieke motivatie, en daarbij plezier beleeft/ervaart. Wanneer een leerling aangeeft dat het wil leren lezen, is er intrinsieke motivatie aanwezig. Dit past ook bij de pijler van de school: NATUURLIJK LEREN

O                     Bij de deur hangt een lijstje met de kinderen die naar de OPVANG gaan, is dit wel eens anders? Geef het dan even door aan mij. Op dinsdag en vrijdag hebben wij OPEN DEUREN. We kijken graag naar een oplossing met de kinderen. Dit past bij de pijler van OPLOSSINGSGERICHT WERKEN. De 10 groene bolletjes, boven de deur, horen hierbij. Wat gaat er allemaal al goed? Welk rondje hoort hier dan bij? Wat voor goeds zit er allemaal in dit rondje? Hoe kunnen wij een volgende keer een rondje en dus ook cijfer hoger krijgen?

P                      Ook dit jaar werken wij het liefst met PROJECTEN. Binnen de projecten proberen wij dan zoveel mogelijk lessen aan te passen, de klas ermee te versieren en er leuke uitstapjes bij te maken. Wij hebben ook PORTFOLIOGESPREKEN. Ik heb samen met de kinderen een (reflectie)gesprek over hoe het nu gaat op school. Kinderen leren te reflecteren op hun eigen leerproces. De portfoliogesprekken bewaren wij in de blauwe mappen.

R                      Met REKENEN werken we op de tablet, met een rekenschriftje en we maken ook nog veel gebruik van concreet rekenmateriaal. Wij gaan dit jaar werken met een nieuwe rekenmethode: GETAL EN RUIMTE JUNIOR EN DIGITAAL.

S                      In groep 3 gaan wij leren SCHRIJVEN met blokletters. Wij hebben allemaal SLOFFEN aan in de klas, zo blijft de klas netjes schoon. Wij doen de sloffen aan het eind van de dag in de luizenzakken. Iedere ochtend starten wij met een STARTLIED. Is het lied afgelopen, wil ik graag de kring starten. Het is dan tijd voor een laatste kus deze ochtend.

T                      Ieder kind heeft zijn eigen TALENT. Ieder kind heeft een TABLET in de klas. De kinderen hebben er allemaal eentje voorzien van hun naam. We spelen hier educatieve spelletjes op. We hebben Squla, TAALBLOBS en een rekenprogramma passend bij onze nieuwe rekenmethode. Wil je het eens een keertje zien, dan mag en kan dat altijd. TOUWTJE springen is een goede oefening voor kinderen van deze leeftijd. Een oefening waarbij beide handen tegelijk bewegen. Het is helpend bij het leren lezen. Op maandag hebben wij TECHNIEK van meester Bor. We hebben de klas in twee groepen verdeeld, de blauwe en de rode groep. De ene week gaat de blauwe groep en blijft de rode groep bij juf en de andere week is het andersom. Leren lezen mag leuk zijn en samen iets leren is ook leuk én leerzaam. Daarom hebben alle kinderen een TUTORMAATJE uit groep 7. De kinderen gaan samen lezen met deze kinderen. Tutorlezen doen wij elke donderdagochtend. Wij hebben een ‘TROTS OP MAP’. Dit is de zwarte map en hierin verzamelen de kinderen zelf hun trots op werkjes. Dit kan zijn in de vorm van verslagen, foto’s en misschien wel een gemaakt werkje en/of tekening.

U                     Hopelijk lukt het dit jaar weer om een aantal UITSTAPJES te maken. Het liefst aansluitend op het project waar we die periode mee bezig zijn.

V                     Wij gebruiken in de klas een VRAGENDOBBELSTEEN. Deze dobbelsteen ligt bij de kinderen op tafel. De kinderen kunnen hier mee aangeven of ze wel of geen vraag hebben.

W                     Leuke WEETJES van de klas komen in de nieuwsbrief. Wij verzinnen met elkaar, passend bij het thema, een nieuw WOORD om te leren. 

Z                      In de klas hangen allemaal ZONNETJES. Aan de ene kant een foto en aan de andere kant een persoonlijk stukje. Wat is er allemaal belangrijk voor het kind? Een familiefoto, een lievelingsboek, lievelingsspeelgoed, een knuffel of bijvoorbeeld een baby foto. ZOEM DE BIJ is ons klassen-vriedje. Zoem gaat ieder weekend met iemand mee naar huis om te logeren. Het zal leuk zijn om hier foto’s van te maken en deze op een A4 te plakken, zodat het in de ‘ZOEM-MAP’ kan.      Onze ogen nemen de wereld voor ons waar. Een goede samenwerking tussen onze ogen is daarom ook belangrijk. Het kan bij het leren lezen een rol spelen. Visuele oefeningen/trainingen en oogspier trainingen zijn daarom belangrijk bij het jonge kind. Daarom zijn er veel ZOEKBOEKEN in de kring terug te vinden.                   

Het zonnetje
Alle kinderen hebben een zonnetje gemaakt de afgelopen dagen. In het hart van het zonnetje hebben we een foto geplakt. Een zon staat volgens de kinderen voor: stralen, vrolijk, blij, geel en warmte. Om dit jaar het groepssysteem te visualiseren ga ik gebruik maken groepshoepel.  Ik hang een grote gele hoepel boven de kring waar alle zonnetjes aan komen te hangen.

In de klas geven we elkaar complimenten en staan we stil bij elkaars talenten. Deze talenten wil ik weergeven aan de achterkant van het gemaakte zonnetje.

Aan de ene kant van het zonnetje een foto, aan de andere kant knutselen de kinderen iets persoonlijks. Deze kant vertelt iets over het kind. Er mag bijvoorbeeld een foto op van het gezin, hobby, lievelingseten, lievelingskleur, huisdier, huisnummer of een foto van de favoriete oppas. Opa en oma kunnen op de foto en als het kind een tekening wilt maken van zijn of haar lievelingsknuffel is dat ook heel leuk. Kortom alles mag en kan. Het is de bedoeling dat wij elkaar beter leren kennen op deze manier.

Iets persoonlijks aan de achterkant van het zonnetje laat zien dat we allemaal verschillend zijn en toch allemaal bij elkaar horen. We hangen immers met elkaar in een cirkel. Het groepssysteem visualiseren past goed bij één van onze pijlers: systemisch werk. We horen er allemaal bij en wanneer er iemand ziek is, kunnen we door middel van de cirkel zeggen dat we aan diegene denken. Als er iemand ziek is, dan is hij of zij er nog altijd, want het zonnetje hangt in de hoepel.

Ik wil jullie vragen deze kant van het zonnetje thuis te maken. Als het zonnetje dan af is, hang ik het op in de groepshoepel. Het zal leuk zijn als in oktober de hoepel compleet is.