Nieuwtjes uit groep 3

Juf Teun gaf een les

Een godsdienstles aan groep 3 geven, dat vond ik nog wel een uitdaging. Ik begon te denken, godsdienst is zoveel meer dan alleen de geloven die we kennen zoals het Christendom, Jodendom en de Islam. Er verschuilt zich meer achter, zoals onze levensbeschouwing. Daar wilde ik het deze les met de kinderen over hebben. Ik begon de les met de vraag ‘Zijn wij allemaal hetzelfde?’. Als snel werd er nee gezegd, daarom vroeg ik hen om voor zichzelf na te denken over deze vraag. Wat als gevolg had dat er allemaal verschillende opmerkingen op deze vraag kwamen. De één vertelde dat we wel allemaal hetzelfde zijn op het gebied van ons lichaam. We hebben allemaal een hoofd, handen en voeten. Er werd steeds dieper op in gegaan. Er werd verteld dat we niet allemaal hetzelfde zijn, we vinden allemaal andere dingen leuk om te doen, de één speelt graag buiten en de ander graag binnen. Wat ook een hele mooie opmerking was, en deze werd ook veilig in de klas opgevangen: ‘Hij is vaak onrustig en anderen zijn meestal rustig’. De kinderen snapten elkaar en er werd goed op elkaar gereageerd.

Vervolgens had ik een aantal kaarten op tafel neergelegd waarbij we keken naar onszelf, wat past bij jou en wat past bij de ander. De kaarten hadden te maken met vrije tijd, sport, winnen en verliezen, hoe je naar school gaat, geloof en broers en zussen. De kinderen kregen van mij drie blokjes, deze mochten zij op drie verschillende kaarten leggen. Wij bespraken daarna wie hem op welke kaart had neergelegd. Waarom paste deze kaart goed bij jou? Waarom leg je een blokje op de broers en zussen kaart terwijl je geen broers en zussen hebt? Interessant om over te praten. Zij heeft namelijk geen broers of zussen vertelde ze, maar zou dit wel heel graag willen. ‘Hoe heet het ook alweer als je het enige kind bent van papa en mama?’ vroeg ik aan de klas. Verschillende antwoorden en uiteindelijk het antwoord ‘enig kind’.  Wat mij opviel was dat er weinig blokjes lagen op de kaart van geloof, ik was benieuwd wie hem daar wel hadden neergelegd. Er werd verteld dat bij hen thuis de tv opeens aansprong, hij geloofde dat dit zijn oom was. Ook wordt er geloofd in Jezus in de klas. Dat werd best wel onzeker verteld, ik vertelde het iets luider in de klas en je zag dat hij er nu trots op was. Wat een mooie gedachtes allemaal in de klas. Zo hebben we het over veel meer onderwerpen gehad. We hebben met de klas gekeken naar onszelf en naar elkaar. We zagen dat we wel degelijk iets hetzelfde hebben, en ook dat we heel veel verschillen hebben. Deze verschillen zijn goed en ze horen er te zijn.