Nieuws uit groep 8

Onze eerste week online onderwijs zit erop. We hoefden niet heel erg te wennen aan de manier van werken. In groep 8 staat de weektaak al vanaf het begin van het jaar in Google Classroom namelijk. Er waren natuurlijk wel wat aanpassingen. Zo werken we nu ook met de Google agenda waarin de afspraken van Meet gepland staan. Dat was even wennen en sommige kinderen hadden even de tijd nodig om uit te vinden hoe het precies werkte. Tijdens een belmoment klikken we op ”presenteren” en laten we elkaar zien hoe alles werkt. De kinderen die extra handig zijn op de computer kunnen hun talent nu goed inzetten. Er waren wat nieuwe functies bijgekomen in Meet. We kunnen nu achtergronden kiezen. Zo zie je kinderen met vuurwerk op de achtergrond of juist paarden of een tropisch strand! Het ziet er gezellig uit. Nog veel belangrijker is dat het fijn is om elkaar te kunnen zien en horen. Bijna elke dag is er online een boekpresentatie. Lars beet het spits af en later in de week volgden Lile en Thijmen. We gebruiken dan graag de functie van het ”handje opsteken”. We zien dan handjes in beeld en kunnen handig de beurten verdelen. Ook dit was voor ons nieuw in Meet. We werken nu ook in Google documenten. Zo worden de opstellen en verslagen direct online getypt en ingeleverd. Ik lees ze en reageer en beoordeel het werk. Soms is een nog een aanpassing nodig en wordt het werk later weer opnieuw ingeleverd. Wat ben ik trots op de kinderen van groep 8. Ze leren razendsnel en helpen elkaar liefdevol.

Het werk van onze weektaak bestond uit taken van Junior Einstein (taal, rekenen, begrijpend lezen), het werkboek van spelling en online Taalblobs, een opstel over de kerstvakantie, een verslag van een online museumbezoek en daarnaast filmpjes van geschiedenis, een mini musical lezen, een liedje leren. Er worden in de Google Classroom dus ook audiobestanden geplaatst zodat de kinderen thuis een liedje kunnen oefenen. Juf Liza en meester Jochem waren deze week ook een aantal keer online voor de kinderen van groep 8. Zij beantwoordden vragen over het werk en waren er ook voor een gezellig praatje. Deze momenten werden door de kinderen echt gewaardeerd en juf Liza en meester Jochem hadden er ook veel plezier in. Veel gaat al goed deze week en tegelijkertijd leren we volop. Hier en daar was wat aansturing/aansporing of contact met ouders nodig om de kinderen verder op weg te helpen. Vaak was dit helpend. Ik vind het fijn dat zowel kinderen als ouders hulp vragen wanneer iets nog niet lukt. Samen komen we dan altijd weer een stapje verder.

Voor mij is online onderwijs niet iets waar ik heel blij van word. Ik mis de beweging en het echt samen aan het werk gaan en plezier maken. En ik red me ook wel prima voor een paar weken achter de laptop. Er zijn genoeg momenten waarop ik ook van het online onderwijs kan genieten. Wanneer de kinderen elkaar vragen stellen en tips en tops geven hoor ik de mooiste dingen. De klussen die veel tijd vragen, zoals het nakijken van opstellen en verslagen, belanden soms onderaan mijn lijstje. Wanneer ik er dan aan begin en bij 5 opstellen op rij onderaan lees: ”Juf ik mis je!”, smelt ik. Andersom is dat precies zo. We zetten nog even door, doen ons best en ik doe mijn best om voor de kinderen het werk zo zinvol en leuk mogelijk te maken.

Lieve ouders, bedankt voor jullie inzet! Ik besef maar al te goed dat dit ook van jullie wat vraagt. We gaan nu allemaal genieten van een welverdiend weekend!