Nieuws uit groep 8

-een enerverende week-

Betrokkenheid is.... als je vrijdagavond een berichtje krijgt met een filmpje erin en de vraag of dat niet een goed inspiratiefilmpje is voor de start van de dag in groep 8. Mirte vond een bijzonder en inspirerend filmpje en natuurlijk zetten we dat maandag meteen in de klas in. Er volgde een klassengesprek over schoonheid van binnen en van buiten, wat weer overging in dingen willen veranderen aan je lichaam (cosmetisch) en zelfs tot het zijn van donor na overlijden. Dit zijn diepgaande onderwerpen. Er werd naar elkaar geluisterd, er werden meningen en ideeën gedeeld en zo was de dag op een bijzondere manier gestart.

Katie liet ons maandag een foto zien van een prachtig veulen, wat dit weekend geboren is. Leuk dat kinderen dit met klasgenoten delen op school. Nick deelde in de Google Classroom een filmpje van de eerste lammetjes die bij hem op de boerderij zijn geboren.

Lars heeft afgelopen vrijdag de laatste spaarkaart van Taalblobs gevuld en kreeg het certificaat van Dr. Livingblob. Hij is de tweede in de klas die dit gelukt is. Andere kinderen zijn nog druk bezig om dit in groep 8 ook nog te laten lukken. 

Vorige week mocht Bart de gymles regelen. Hij had deze wens al een half jaar. Er kwam steeds iets tussen en nu was het eindelijk zover. Bart wilde graag ”Levend weerwolven” spelen. Hij had hier een eigen variatie van bedacht. Er werd enthousiast meegedaan en Bart genoot zichtbaar. Hij heeft andere kinderen geënthousiasmeerd om ook een gymles te bedenken en uit te voeren.

Zelf heb ik deze week met verschillende scholen de ”warme overdracht” mogen doen. Op maandag had ik contact met het PCC in Heiloo en op woensdag met het Clusius in Castricum. Voor alle kinderen is er al een onderwijskundig rapport verstuurd en nu kon ik nog meer moois en leuks over de kinderen vertellen. Normaalgesproken komen de docenten van de VO-scholen bij ons langs op Het Kleurenorkest. Voor hen is dat extra leuk want dan krijgen ze een beeld van de plek waar de kinderen vandaan komen. Nu doen we dat via Teams, Meet of telefonisch. 

Maandagmiddag vlak voor de school uitging kregen we het bericht dat groep 8 in quarantaine moest. Dat was een klap in ons gezicht. Er kwamen tranen, boosheid, teleurstelling en nog veel meer. Snel werden alle spullen ingepakt en verslagen en verward ging iedereen naar huis. We moesten 4 dagen online onderwijs regelen met elkaar. Het omschakelen ging snel. Deze keer wilde ik graag nog wat meer bieden dan vorige keer. Vandaar dat ik ervoor koos om instructie van rekenen, werkwoordspelling en gewone spelling online te doen en ook het dictee van Engels/Spaans door te laten gaan. En ook heb ik voorgelezen. We lezen het boek De gouden kokosnoot van Tosca Menten waar we vaak om kunnen lachen. Ik besefte dat broertjes en zusjes wel naar school gingen en ook het werk van ouders door zou gaan en hoopte door deze manier van werken ouders wat te ontlasten, doordat de kinderen meer in de structuur van de schooldag zouden zitten. Ik heb genoten van de instructiemomenten. We hebben weer nieuwe ontdekkingen gedaan en mogelijkheden gezien. Tijdens de rekenles ontstond spontaan het idee om een wedstrijd te houden van Mondriaan ontwerpen. We kiezen binnenkort op school enkele winnende ontwerpen en gaan die vergroten met schaal, want dat was het onderwerp van rekenen. Thijmen, die niet in quarantaine hoefde, maakte zijn kunstwerk op het strand. Wauw wat gaaf! Het was een tijdelijk kunstwerk, de zee besloot om de gegeven schatten weer terug te nemen in het water.

Donderdag was het 1 april en ik kon het niet laten.... ook online was een 1 april grap mogelijk. Ik zette in de Google Classroom een boekje van een Citotoets van gym. Ik schreef erbij dat we inderdaad geen Cito’s zouden doen en dat dit de enige was (en de leukste) die toch wel echt gedaan moest worden en ook nog vandaan. In het vragenuurtje werd er zelfs af en toe om hulp gevraagd voor het beantwoorden van de vragen. De meeste kinderen hebben braaf de 15 opdrachten uitgevoerd (tekening van een voetbalveld, wat oefeningen en kennisvragen) en ontdekten bij de laatste vraag dat het een 1 april grap was. Ik heb heerlijk gelachen terwijl ik de antwoorden binnen zag komen. Katie was ook beetgenomen en wilde graag wat terug doen. Meester Bor en ik trapten er beiden meteen in. Ze mailde ons dat haar laptop thuis kapot was gevallen. Ze had ons mooi te pakken!

Rosa deed op vrijdag haar presentatie online. Ze vertelde en leerde ons alles over de kalimba, een bijzonder muziekinstrument. Binnenkort neemt ze haar eigen kalimba mee naar school, zodat klasgenoten er kennis mee kunnen maken en het mogen proberen. Ook Rosa schakelde snel en bewoog mee door te kiezen voor een online presentatie. Ik bewonder de flexibiliteit van de kinderen en af en toe is de rek er ook echt uit. Logisch vind ik. Ieder doet wat hij kan. Volgende week zal voor ons ook nog geen gewone week zijn. We zien wel hoe het loopt en maken er wat van.

Donderdagmiddag kregen we een kaartje van de juffen, meester en kinderen van Het Kleurenorkest. We worden gemist op school. En wij.... wij missen school ook!

Een heel fijn Paasweekend gewenst allemaal!

 

IMG_6082 IMG_6082
IMG_6081 IMG_6081
ba897825-c6c5-4d60-a99d-7aa3fae71877 ba897825-c6c5-4d60-a99d-7aa3fae71877
f3429c8a-cda6-4aed-8716-f18f0f27f171 f3429c8a-cda6-4aed-8716-f18f0f27f171
IMG_6076 IMG_6076
6beea0f3-67d2-4e37-ab61-3665da67867e 6beea0f3-67d2-4e37-ab61-3665da67867e
7214a397-72fd-44c4-b045-58d86bb2eeaa 7214a397-72fd-44c4-b045-58d86bb2eeaa
ca261802-74a1-48a7-ae1c-50513a8885af ca261802-74a1-48a7-ae1c-50513a8885af