Samenvatting van de portfolio's eind groep 8

-wauw...wauw...wauw... indrukwekkend!-

Het portfolio eind groep 8 ziet er anders uit. We evalueren, kijken verder en ook terug. Het waren heerlijke gesprekken. De kinderen hebben de mooiste uitspraken gedaan die ik graag met jullie deel. Als ik alles zo op een rijtje zie ben ik heel blij voor de kinderen en ook trots op al het moois wat de kinderen hebben kunnen en mogen leren de afgelopen jaren.

 

Wat maakt Het Kleurenorkest een fijne school voor mij?

-Ik kwam na de kerstvakantie in groep 7 op deze school. Ik vind de meesters en juffen op deze school heel aardig, en de kinderen ook. Er is op deze school aandacht voor elk kind. Het werk werd aangepast aan mijn niveau. We hebben hier tijd voor alle vakken en de verdeling is goed.

-Ik kwam in groep 4 op deze school. Ik vond de werkomgeving en de personen die hier op school zijn fijn. Het lokaal en hoe alle spullen in het lokaal staan vond ik fijn. De plaats van de school is ook fijn. Ik heb hier een goede tijd gehad.

-Er wordt hier op school veel meer geaccepteerd. Ik mag hier veel. Voor mij is dat belangrijk. Ik voel me meer vrij. Je kan hier gewoon badslippers aantrekken naar school. Het is hier altijd rustig. Als er iets wordt gezegd is er rust.

-Ik heb hier echte vrienden kunnen maken.

-Ik kreeg hier veel hulp en aandacht en denk dat dat niet vaak zo is op een school. Er zijn hier veel leuke kinderen. Ik vind de sfeer op school en in de klas rustig en dat vind ik fijn. Ik vind het leuk dat we in groep 8 veel musicals deden.

-Ik vind dat er een fijne sfeer hangt in de school. Ik vind het chill hier. Ik kan lekker mezelf zijn op deze school en dat vind ik fijn.

-Ik kwam in groep 5 op Het Kleurenorkest. Ik vind eigenlijk alles fijn hier. Ik vind de juffen en meesters hier heel leuk. Ze zijn altijd heel aardig en we doen leuke dingen. Ik vind het buitenspelen met mijn vriendinnen altijd heel leuk. Ik vind het leuk dat we zo vaak hele leuke uitstapjes gaan maken.

-Op deze school kijken ze goed naar wat je nodig hebt. Ik kreeg werk op mijn eigen niveau en in groep 6 kon ik ook Italiaans leren en in groep 8 Spaans. Spaans kostte meer energie. Ik vond dat we leuke buitenschoolse activiteiten deden, zoals de kooklessen en de typecursus. Ik vind het fijn dat de gymzaal zo dicht bij de school is. Kinderen mogen hier zelf veel regelen en organiseren. In de klas leer je ook hele ander dingen dan op een normale school. We gingen lekkere dingen bakken, je kan alles vragen, overleggen en bespreken. Niks is gek.

-Er was op deze school veel vrije tijd. Ik speelde dan graag met vrienden. De pauzes waren vaak fijn. Ik had lol met Christian en Lars en voetbalde ook. De gymlessen waren heel vaak leuk. Ik vond het in de online weken fijn dat mijn moeder en mijn broer mij konden helpen. Het werk wat ik kreeg was soms lastig en vaak op mijn niveau. Bijna altijd kwam ik er wel uit. Ik voelde me welkom op deze school.

-Ik kan hier mezelf zijn. Ik kan alles vragen wat ik wil. Ik voel me heel erg veilig. Er zijn fijne leerkrachten op deze school. Ik voel me welkom. Er zijn heel veel lieve kinderen.

-Ik kwam in groep 5 op Het Kleurenorkest, ergens aan het eind van het jaar. Ik vind het fijn dat er op deze school veel nadruk wordt gelegd op dat iedereen gelijk is. Mijn klas zit vol verschillende kinderen en het werkt gewoon wel en gaat goed. Dat vind ik heel fijn hier. Ik vind het ook fijn op deze school dat er weinig ruzie is tussen oudere groepen.  Ik heb het gevoel dat hier niet geplaagd of gepest wordt. De kinderen hier zijn wel heel druk, maar geen pesters. Ik voel me vrij op het schoolplein. Er zijn pallets, banden en er is een graafhoek. Ik hou daar erg van. De juffen hier zijn veel minder streng. Ze zijn wel duidelijk en het gaat gewoon goed.

 

Mijn hulpbronnen

-Ik vraag de juf om hulp voor werk. Ik vraag ook hulp aan mijn buren in mijn groepje. Persoonlijke dingen bespreek ik met Pim, Senna, Eva, Rosa, Katie, Billie, Lile en Mirte. Voor mij is het makkelijk om hulp te vragen. Ik voel me welkom om dingen te vragen op school. Ik gebruik de rekenmachine ook als dat mag. Ik zoek ook dingen op Google op.

-Ik vraag meestal eerst hulp aan mijn vrienden. Ik ga voor rekenen naar Mirte en Katie. Als ik het daarna nog niet begrijp pak ik een spiekboekje of vraag ik hulp aan juf. Voor Engels vraag ik hulp bij Eva en Senna. Als ik met persoonlijke dingen zit vraag ik Billie om hulp. Ik heb het gevoel dat er altijd mensen zijn die mij kunnen helpen.

-Ik vraag op school hulp aan Nika en Noortje. Meestal deel ik met hun mijn persoonlijke dingen. Vragen over mijn schoolwerk stel ik ook aan hun en aan juf Willy en juf Maaike. Met mijn ouders klets ik over hoe leuk het was op school.

-Ik ga naar Eva voor hulp bij de Rekenmeesters. Ik ga naar juf als ik werk niet snap wat mijn klasgenoten ook niet snappen. Ik gebruik Google ook om wat op te zoeken. Rosa vraag ik om hulp bij begrijpend lezen en bij Senna en Katie vraag ik ook hulp voor begrijpend lezen. Gevoelens en gedachten bespreek ik met Rosa en Eva.

-Ik vraag meestal hulp aan Christian, Lars en Eelke. Naar Lars ga ik meestal voor hulp bij rekenen. Naar Eelke ga ik als ik bijvoorbeeld een potlood nodig heb. Ik vraag thuis mijn broer en moeder om hulp. Aan juf Liza, juf Maaike en juf Willy vraag ik ook hulp. Meestal is dat ook voor werk van de weektaak. Persoonlijke dingen bespreek ik meestal met Christian en Lars.

-Mijn moeder helpt mij met dingen van school. Als ik iets niet snapte gingen we er thuis samen naar kijken. Ik vraag aan juf hulp als ik iets nog niet begrijp. Aan Marieke vraag ik hulp voor spelling en voor de leestekens bij opstellen. Ik leer er meer over. Ik vraag ook hulp aan juf Liza. Ik voel me welkom om hulp te vragen. Ik durf niet meteen te vragen, want ik wil het eerst zelf proberen. Als het nodig is vraag ik hulp.

 

Het belangrijkste wat ik geleerd heb

-Ik ben blij dat ik geleerd heb hoe ik een echte vriend kan herkennen.

-…dat is om mijn fantasie te gebruiken. Ik hoef me daardoor nooit te vervelen. Met niks kan ik al plezier maken.

-…is dat ik mag zijn wie ik ben. Ik kan mezelf daardoor beter accepteren. Ik oordeel daardoor minder snel over een ander, want die mag ook zijn wie die is.

-....is dat ik weet hoe ik grappig kan zijn. Ik heb daar veel aan want andere mensen vinden mij dan ook grappig. Ik maak mensen aan het lachen. We hebben het dan leuk samen.

-Ik vind het belangrijk dat ik geleerd heb om hulp te vragen als er iets is.

-Ik ben blij dat ik weet dat het leven eigenlijk een heel groot cadeau is. Daardoor waardeer ik wat mijn ouders voor mij doen. Ik besef dat er aan de andere kant van de wereld mensen een minder makkelijk leven hebben. Ik ben blij dat ik geleerd heb om hulp te vragen, dat vind ik één van de beste dingen die je kunt doen.

-....is om vragen te durven stellen. Ik durfde dat eerst niet. Dat was denk ik tot ik op deze school kwam. -Ik voelde me eerder niet welkom. Als ik ergens niet uit kom kan ik nu de vraag stellen en het antwoord te weten komen. Ik hoef niet meer met die gedachten rond te blijven lopen. Het lucht op.

-Dat mijn ouders mij hebben geleerd om altijd eerlijk te zijn en iedereen respect te geven. Nu weet ik beter hoe ik met mensen om kan gaan en dat iedereen gelijk is.

-Ik ben blij dat ik heb leren praten. Anders was mijn leven saai. Ik kan leuke gesprekken voeren. Ik kan vertellen hoe ik mij voel.

-Ik ben blij dat ik geleerd heb om zelfverzekerd en aardig te zijn. Hierdoor maak ik makkelijk vrienden, zit ik lekker in mijn vel en is het gezellig.

-Ik ben blij dat ik geleerd heb om zelfvertrouwen te krijgen. Dat heb ik de hele dag nodig bij wat ik doe. -Ik vind het een fijn gevoel en een opluchting dat ik dat gewoon heb.

-...dat ik nooit moet luisteren naar een ander wanneer die slechte bedoelingen met mij heeft. Ik moet gewoon mezelf zijn en mijn instinkt volgen. Het is belangrijk om de sfeer aan te voelen van gezelligheid of gevaar.

-...is dat iedereen gelijk is. Hierdoor zal ik mensen niet beoordelen en veroordelen. Ik kan hierdoor sneller vrienden maken. Kinderen waar ik eerst negatieve gedachtes over had zijn nu mijn beste vrienden.

-Soms moet je wat geluid maken om gehoord te worden!

-Ik ben heel blij dat ik mezelf kan zijn. Ik laat me niet gauw afleiden van mezelf. Het gevoel wordt juist alleen maar groter en sterker. Ik ben blij met wie ik ben.

-Ik ben blij dat ik heb leren eten. Ik vind het zo lekker en daardoor blijf ik leven. Ik heb geleerd dat naar school gaan leuk is. Ik vind het leuk om dingen te leren.

-Dat ik mezelf kan zijn. Daardoor voel ik me fijner bij mezelf. Ik ken mezelf nu echt.

-Het gaat niet altijd om hoe duur iets is of over materiaal. Het leven gaat over liefde geven en ontvangen.

 

Wat ik over mijzelf geleerd heb

-Dat ik zacht mag zijn voor mezelf. Ik mag trots zijn op mezelf.

-Ik kan voor mezelf opkomen. Als ik minder goed in mijn vel zit heb ik een knuffel nodig. Ik vraag daar ook wel om. Als ik mij wat minder voel vind ik het soms ook fijn om even alleen te zijn.

-Ik kan heel veel zelf op de pc. Ik kan mezelf ontwikkelen door te doen en dingen op te zoeken op YouTube. Zelfstandig, zonder hulp, kan ik heel veel leren.

-...is dat ik goed ben in toneelspelen. Ik heb mijn talenten ontdekt.

-Ik heb meer in me dan ik tot nu toe ontdekt heb. Ik weet dat het er is en ga het de komende jaren ontdekken. Het komt wel als het er tijd voor is. Ik heb ook ontdekt dat ik veel meer kan op school dan ik eerder wist.

-Als ik moe ben lukt er niet zo veel meer. Het helpt dan om muziek aan te zetten. Zo krijg ik toch meer werk gedaan.

-...is dat er veel meer in mij zit dan ik dacht. Ik kan socialer zijn dan ik dacht. Er komen mensen op mij af en zij vinden het leuk om met mij samen te zijn.

-Als ik chagrijnig of moe ben is het slim om wat te gaan eten want dat is wat ik nodig heb. Daarna heb ik weer energie en ben ik weer bij. Soms mag ik even niks doen als ik moe of minder vrolijk ben. Even relaxen is ook goed.

-...is dat ik alles over heb voor mijn familie. Ik zal altijd voor ze klaarstaan en dat is andersom ook zo. Dat voelt fijn. Ze weten ook dat ik er altijd voor ze ben.

-Dat ik eigenlijk uit mezelf een hele mooie persoon ben. Ik ben een grappig persoon en ik kan goed naar mijn eigen gevoel luisteren. Ik luister liever naar mijn eigen gevoel dan naar wat andere mensen zeggen.

-Dat ik best wel goed kan tekenen. Ik krijg er veel complimentjes over. Ik vind dat fijn en het maakt mij blij. Ik maak tekeningen voor anderen en zo maak ik anderen blij.

-Als ik ergens mijn best voor doe gaat het mij lukken. Als ik mijn energie ergens in stop dan kan ik mij er redelijk goed op concentreren.

-...is dat ik niet van opgeven hou. Als ik opgeef voel ik me er niet goed bij. Daarom zet ik door. Meestal bereik ik daardoor een hoop goeds. Dan heb ik een fijn gevoel.

-...is dat ik meer kan dan ikzelf denk dat ik kan. Beloftes aan jezelf mag je verbreken. Je moet altijd blijven proberen want dat brengt goede dingen.

-Ik geef liever (in liefde en spullen) dan dat ik het ontvang. Ik vind het leuk om cadeautjes te krijgen en geven vind ik nog leuker. Ik geniet van de blije reactie van de ander.

 

Wat ik van klasgenoten geleerd heb

-Doordat anderen iets durfden durfde ik het ook. Vroeger was ik altijd degene die ergens mee begon. Nu geef ik anderen ruimte. Nu zijn er andere kinderen die ook dingen doen en durven, waardoor ik dat ook doe en durf.

-Nick is voor mij een voorbeeld in eerlijkheid. Ik was dat vroeger niet. Doordat ik zijn eerlijkheid zag deed ik dat ook en nu gaat dat goed.

-Doordat ik zag hoe anderen iemand hielpen leerde ik dat ook.

-...is dat als je ergens mee zit je dat het beste kunt delen met mensen die je vertrouwt. Dan zit je er minder mee omdat het eruit is. Je voelt je dan beter.

-Dat ik mezelf moet zijn. Je bent leuk zoals je bent.

-Ik heb van klasgenoten geleerd hoe belangrijk ik ben. Zij lieten mij dit inzien. Eigenlijk heeft de hele klas mij hierbij geholpen.

-Ik neem gevoelens van andere mensen over. Ik laat de ander dan even met rust. Ik sta niet graag tussen kinderen in bij ruzies. Ik heb geleerd om even afstand te nemen, want dat is beter voor mij.

-Van Thijmen leerde ik over het verzamelen van mineralen. Ik ben daar nu ook mee begonnen. Ik leerde van Nick om mijn eigen ”ramp” te maken en er met een stepje overheen te springen. Hij bedacht dat en durfde het en toen deed ik het ook.

-Mijn klasgenoten geven mij soms advies. Ze geven mij tips over wat ik kan veranderen bij de musical of hoe ik goed iets kan onthouden. Ik ben blij met die tips en heb er ook wat aan.

-Dat er vriendschap is. We zijn bij elkaar, praten met elkaar. Ik vertrouw mijn vrienden en maak plezier met ze. Vrienden zijn voor mij wel belangrijk.

-...is dat ik niet moet opgeven en altijd kan doorzetten omdat het dan kan lukken. Er is altijd een lichtpuntje in je leven.

-Ik heb hulp gekregen met rekenen. Door de uitleg van mijn klasgenoten ontdekte ik makkelijkere manieren om het uit te rekenen.

-Ik leer van iedereen wel wat. Door samen te zijn met anderen zie en hoor ik wat zij doen en denken. Wat ik handig vind neem ik mee.

-Ik leerde van klasgenoten over paardrijden. Ik ontdekte dat door de partijtjes van Emma en Katie. Ik vind het nu heel leuk om paard te rijden. Van paardrijden word ik heel rustig en blij.

-Ik heb leren samenwerken. Met sommige kinderen lukt samenwerken heel goed en met anderen niet. Ik heb geleerd tot 10 te tellen of rustig te worden.

-...is stil zijn op momenten dat het handig is en dat het fijn is om met je vrienden plezier te hebben.

-...is dat ik behulpzaam en aardig ben en goed voor anderen kan opkomen. Marieke vertelde mij dat.

 

Een mooie herinnering

-Ik vond het kamp in groep 8 heel leuk. We waren met z’n allen en ik leerde hierdoor anderen ook beter kennen want we waren 3 dagen samen. EHBO vond ik ook leuk om te leren. Ik heb er echt wat aan en we werkten met elkaar samen. Het uitje naar de bioscoop vond ik heel leuk. Het was heel bijzonder om met de klas naar de bioscoop te gaan.

-Mijn allermooiste herinnering heb ik aan de kinderen in mijn klas.

-Eigenlijk was mijn hele schooltijd mooi. Ik vond alle musicals in groep 8 enorm leuk. Ik vond alle leerkrachten die ik gehad heb aardig en iedereen was bij alle leerkrachten gelijk. In elke groep had ik andere fijne vriendinnen. We zijn samen opgegroeid. De schoolreisjes naar een pretpark waren leuk. Het dagkamp in groep 6 bij de boer vond ik leuk. In groep 7 hadden we een hele leuke, grappige en warme sport- en speldag. Kerst en Sinterklaas was altijd leuk. Ik denk dat kamp en de eindmusical ook mooie herinneringen worden en de afscheidsavond ook. We gaan ook nog lekker buitenspelen.

-Ik heb vooral een leuke herinnering aan het kamp in groep 8. Dat waren een paar dagen waarop iedereen bij elkaar was en we een paar dagen met z’n allen waren met plezier. De leukste activiteiten waren voor mij vooral alle onderdelen van het Levend Risk. Ik verloor mijn land en ging meteen door met Christian. We waren Ierland en wonnen het spel.

-De musical in groep 8 zal ook een goede herinnering worden. Dat is het laatste speciale iets wat ik meemaak op deze school.

-Ik vond het fijn dat er op deze school niet gepest werd. We hebben hele leuke dingen gedaan en zitten niet de hele dag achter de computer. We doen vaak uitjes. Ik vind de creatieve opdrachten op school ook erg leuk en de gymlessen waren leuk. Het schoolreisje naar een grote speeltuin vond ik heel leuk. Het schaatsen in Alkmaar vond ik altijd heel leuk. Ik kon iedereen steeds inhalen. Het kamp op de boerderij in groep 6 was ook leuk. In groep 7 hadden we sport- en speldag. De grote ballen waar je in kon waren leuk, vooral het omvallen. Ik denk dat het kamp van groep 8 en mijn laatste verjaardag op de basisschool ook mooie herinneringen worden.

-De activiteiten en de weektaak vond ik fijn. Het helpen bij de kleuters vond ik ook leuk. Ik vond het kamp in groep 7 ook leuk. We waren lekker de hele dag bezig. Het was jammer dat we geen overnachting hadden en wel leuk dat er een kampdag was.

-Ik kijk heel erg uit naar kamp. Ik verwacht een gezellig kamp in groep 8 met 2 nachtjes slapen. Ik ben blij met de vriendinnen die ik nu heb. Het is nu veel hechter dan ooit. We delen veel met elkaar. We steunen elkaar en lachen samen. We hebben ook een band. Ik speel dan gitaar.

-Ik zat vanaf groep 2 op deze school. Ik weet nog van het oude gebouw aan de Oosterzijweg. Bij de Oosterzij kon ik ze zien maaien als ik vanuit het bos keek. Ik vond de plek daar heel mooi en de trampoline was het leukst. Ik ben een keer gevallen met de step van Adrie. Nu kan ik erom lachen. Ik had een wond op mijn kin. In groep 3 keken we ”Moffel en piertje”” en dat was leuk. De musicals in groep 8 waren erg leuk. Z.O.M.B.I.E. en de Tijdlijn waren samen met de afscheidsmusical voor mij het leukst. Het kamp in groep 6 bij de boer vond ik erg leuk. Het kamp in groep 8 was erg leuk. Het boogschieten en de bootcamp waren het leukst.