Ankeren is een van de dingen vanuit NLP dat zichtbaar is in de klas. Een voorbeeld is het opruimliedje. Als ik het liedje aanzet weet iedereen direct dat we gaan opruimen. Er is in de loop van het jaar een nieuw anker ontstaan. Namelijk het themabord. Iedere keer verbaas ik me weer. ’Juf, het bord is leeg dus er is geen thema.’ Ik heb de krijtjes maar weer gepakt en er staat weer een tekening op het bord. Ze zijn al opzoek naar de kriebelbeestjes in de tekening. Wat is een anker toch een sterk!
We zijn gestart met ons eigen onderzoek naar een kriebelbeestje. Iedereen mocht een top drie maken uit beestjes. Vanuit hun eigen keuzes zijn er groepjes gevormd. De eerste opdracht was om hun kriebelbeestje na te tekenen. Goed kijken, heeft mijn beestje vleugels? Een kop en een staart? De beestjes hangen aan het raam. Ik zag al ouders kijken en kinderen wezen vol trots hun beestje aan. Leuk om te zien! Herkennen jullie de beestjes? De sprinkhaan, spin, lieveheersbeestje, mier, bij, regenworm, teek, wesp, slak en het kikkervisje. De komende tijd horen jullie vast meer van ons onderzoek.