Deze week zijn we gestart met de stopkracht. In iedere klas heeft Kienne deze ’kracht’ aangezet door middel van uitleg en een spelletje. Groep 1 t/m 4 heeft de stopdans gedaan. Groep 5 en 6 het verboden woord en groep 7 en 8 geen ja, nee of uhm.
Wat is de stopkracht nu eigenlijk? Op de site van de breinhelden staat onderstaande uitleg:
Het betreft hier de vaardigheid om je in te houden, om je impulsen te controleren. Dit heeft verschillende benamingen. Het wordt responsinhibitie, reactie-inhibitie of impulscontrole genoemd. Een hele mond vol. Dat kan korter: Stopkracht dus. Je ziet dat het kind naast je bukt om iets te pakken, maar je gaat vervolgens door met je eigen activiteit.
De bijen zoemen voor de ramen, je hebt ze opgemerkt maar ze weerhouden je er niet van je werk verder af te maken. Je kunt netjes op je beurt wachten en praat niet overal doorheen. Goed ontwikkelde Stopkracht dus. Maar dat is een proces dat moet groeien, getraind moet worden en vooral de tijd moet krijgen.