• Warm welkom
  • Missie en Visie
  • Identiteit
  • Het team
  • Ons Kindcentrum
  • Privacy op school
  • Organisatie van onderwijs
  • Pedagogisch beleid
  • Onderwijskundig beleid
  • Schoolopbouw
  • Ontwikkeling en resultaten
  • Ambities
  • dit doen we
  • super leuke school!
  • een dag op school
  • Méér voor ouders
  • Ouderbetrokkenheid
  • Financiën
  • Medezeggenschapsraad
  • Buitenschoolse opvang
  • Peuteropvang
  • Schoolvakanties
  • Agenda overzicht
  • Inschrijven onderwijs
  • Inschrijven buitenschoolse opvang
  • Inschrijven peuteropvang
  • Info met appeltaart

Onze onderwijskundige doelen

  1. Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen.

  2. Het onderwijs richt zich in elk geval op de emotionele en de verstandelijke ontwikkeling, op het ontwikkelen van de creativiteit, op het verwerven van de noodzakelijke kennis en van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden.
  3. Het onderwijs gaat er mede van uit dat de leerlingen opgroeien in een samenleving met allerlei verschillende mensen, is mede gericht op het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie en is er mede op gericht dat leerlingen kennis hebben van en kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdsgenoten.
  4. Ten aanzien van leerlingen die extra ondersteuning behoeven is het onderwijs gericht op individuele begeleiding die is afgestemd op de behoefte van de leerling.

 

Onderwijsvisie; Natuurlijk Leren

Natuurlijk leren gaat over het volgen van het ontwikkelpad van een kind op een zo natuurlijk mogelijke manier. En het gaat ook over leren van, in en met de natuur.

Intrinsieke Motivatie

Ieder kind dat wordt geboren is van nature nieuwsgierig naar de wereld om zich heen. Ze willen weten hoe iets werkt of hoe we met elkaar omgaan. Ze spelen het na of gaan op onderzoek uit. Op Het Kleurenorkest gaan we uit van die natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen; de zogenoemde ‘intrinsieke motivatie’. Het is aan ons als school om die natuurlijke nieuwsgierigheid te prikkelen en er vervolgens gebruik van te maken. Dit doen we onder andere door de echte wereld op te zoeken of binnen te halen. En ook door de leermethodes flexibel in te zetten. We zullen een leerboek dus niet zondermeer van A tot Z doorwerken, maar doen dat op een manier die goed aansluit bij wat de leerlingen nodig hebben en bij wat er bij hen leeft of speelt. Op deze manier krijgen alle leerlingen de stof die wettelijk verplicht is, op een manier die zoveel mogelijk aansluit op hun natuurlijke ontwikkeling.

Adaptief

Ieder kind is uniek. De één leert snel, de ander heeft meer tijd nodig. Wij willen als school bij ieder kind aansluiten in tempo, niveau en belangstelling. Dit doen we door bijvoorbeeld de leermethode flexibel te gebruiken, ICT in te zetten om het leerniveau automatisch aan te passen, aanvullend materiaal in te zetten of groepsdoorbrekend te werken waar nodig.

Verschillen in leerstijlen en waarnemen

Er zijn kinderen die leren door te zien en er zijn er ook die liever luisteren of het direct uitproberen. Er zijn kinderen die houden van ingewikkelde vraagstukken en er zijn er ook die meer praktisch georiënteerd zijn. We willen als school aansluiten bij de verschillende manieren waarop kinderen leren. Daarbij kijken we breder dan alleen de cognitieve ontwikkeling. Zo maken we gebruik van kennis over meervoudige intelligentie, verschillen in leerstijlen en in waarnemen. Hiervoor maken we gebruik van de verschillende talenten binnen ons team en van vakdocenten. Ook doen we leeractiviteiten buiten het schoolgebouw, gebruiken statafels om aan de beweegbehoefte van kinderen te voldoen en zetten we muziek in om een optimale stemming te creëren.

Vrijheid binnen een duidelijke structuur

Natuurlijk Leren wordt nogal eens verward met vrijblijvendheid. Het tegenovergestelde is waar. De school heeft onderwijsinhoudelijk een duidelijke doorgaande lijn. Daarbij houden we ons aan alle wettelijke kaders en verplichte kerndoelen. We hebben een paar duidelijke regels binnen de school. Die vormen voor ons en voor de kinderen een helder kader. Binnen dat kader is ruimte om mee te bewegen en aan te passen waar nodig.

Laatste nieuws

Verkeerskunsten groep 1/2 A

Meer

Meer nieuws

Agenda

Portfolio gesprekken

23 juni 2025 - 14:30 uur

Oudercafé

07 juli 2025 - 08:30 uur

Wisselmiddag

08 juli 2025 - 13:00 uur

Laatste schooldag

10 juli 2025

Studiedag team onderwijs

11 juli 2025

Meer agenda

Contactgegevens

Het Kleurenorkest
Hogeweg 55
1906 CC Limmen
t: 072 505 46 06
info@kleurenorkest.nl

Routeplanner

Direct naar:


Direct jouw kind ziekmelden?

Weten wanneer de vakanties zijn?

Je wilt graag kennismaken?

Je zoekt kinderopvang?

Op de hoogte blijven?

Meer weten over onze visie?

Je wilt meer weten over NLP?

Je wilt weten wie er in ons team zitten?

Direct contact per email?

😎

Neem contact op


Route naar onze school


Aangesloten bij


Blosse

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

Social media


Facebook Facebook

 

Direct contact:


072 505 46 06


info@kleurenorkest.nl

 

Copyright 2025 - Het Kleurenorkest
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites