IdentiteitPedagogisch-didactisch klimaat; teamleden met een beetje meerOp Het Kleurenorkest willen we dat elk kind zich optimaal ontwikkelt. Dit vraagt om leerkrachten, onderwijsondersteuners, pedagogisch medewerkers, een intern begeleider en directie die een kind echt zien en een coachende en tegelijkertijd leidende houding aannemen. Met andere woorden, het vraagt om onderwijspersoneel dat in staat is om af te stemmen op zowel de leerbehoeften als de sociaal emotionele ontwikkeling. Daarbij gaan we uit van het positieve; van wat iemand al kan. Iedereen heeft immers alle hulpbronnen in zich om te slagen. Gaat iets goed? Doe er meer van. Werkt iets niet? Doe iets anders. Daarmee komen we bij onze 3 pijlers: NLP taalkrachtHoe communiceer je zelf, hoe communiceert een ander en hoe communiceer je met elkaar. Daarover gaat neurolinguïstisch programmeren, kortweg NLP. NLP maakt je bewust hoe communicatie bij jezelf en bij anderen werkt. Ook geeft het je handvatten om letterlijk en figuurlijk op een goede, verrijkende manier in gesprek te Als je weet wat jouw voorkeur hierin is en die van de ander, kun je in je communicatie hierop inspelen bij je woordkeuze, stemgebruik en lichaamstaal. Zo begrijp je elkaar beter en blijf je samen op dezelfde golflengte. Dat principe gebruiken onze teamleden om te zorgen dat elk kind de leerstof het best tot zich kan nemen en verwerken, of handig kan omgaan met de situatie.
Systemisch werken: alles op zijn plekWil je weten hoe systemisch werken werkt dan is het handig te weten wat ‘systeem’ hier inhoudt. Als een voetbalspeler zijn juiste plek in het team heeft, geeft dit het hele team energie. Voor leerlingen in een klas is dit net zo. Een team, een klas, een familie, of een afdeling op het werk: het zijn ‘systemen’ waarin mensen hun eigen plek hebben. Elk systeem heef zo zijn regels; uitgesproken en onuitgesproken. Je gezin van herkomst is een belangrijk en bepalend systeem. Daarom hechten we er veel waarde aan om met beide ouders van het kind in contact te zijn. Hoe je je in een systeem laat zien, heeft te maken met wat je van huis uit hebt meegekregen. Die bagage kan helpend zijn, en soms ook tegenwerken. Loyaliteit aan je eigen systeem weerhoudt je dan om te kunnen zijn wie je ‘echt’ wilt zijn. Of: wie je nog meer kunt zijn. In het kindcentrum komen veel systemen samen: kinderen, teamleden, ouders, begeleiders, bestuurders. Iedereen neemt zijn eigen systeem mee en die systemen hebben invloed op het contact met elkaar en zorgen voor dynamiek. Oplossingsgericht werken: positief denken en doenBij oplossingsgericht werken kijken we kort naar het probleem of de fout: alleen om deze te (h)erkennen. Vervolgens focussen we ons meteen op datgene wat een mogelijke oplossing in zich draagt. Was er een eerdere situatie die wel lukte? Wat deed je toen? En wat zou je dus meer kunnen doen? Zo richten onze leerkrachten zich altijd op dat wat een kind wel kan in plaats van alleen te kijken naar wat nog niet goed gaat of mist. Kinderen worden ook ‘uitgelokt’ om met een positieve bril naar zichzelf te kijken en AdaptiefIeder kind is uniek. De één leert snel, de ander heeft meer tijd nodig. Wij willen als team bij ieder kind aansluiten bij het niveau, de belangstelling en in tempo. Dit doen we door bijvoorbeeld de leermethode flexibel te gebruiken, ICT in te zetten om het leerniveau automatisch aan te passen, aanvullend materiaal in te zetten of groepsdoorbroken te werken waar nodig. Verschillen in leerstijlen en waarnemenEr zijn kinderen die leren door te zien en er zijn er ook die liever luisteren of het direct uitproberen. Er zijn kinderen die houden van ingewikkelde vraagstukken en er zijn er ook die meer praktisch georiënteerd zijn. We willen als school aansluiten bij de verschillende manieren waarop kinderen leren. Daarbij kijken we breder dan alleen de cognitieve ontwikkeling. Zo maken we gebruik van kennis over meervoudige intelligentie en over verschillen in leerstijlen en in waarnemen. Hierbij zetten we de 4 talenten binnen ons team en van vakdocenten in. Ook doen we leeractiviteiten buiten het schoolgebouw, gebruiken we hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld statafels om aan de beweegbehoefte van kinderen te voldoen en zetten we muziek in om een optimale stemming te creëren.
Wil je iets specifieks weten?Neem dan contact met ons op, we informeren je graag!
|
![]() | Agenda | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | Contactgegevens | ![]() |
![]() | ![]() |
Direct naar:Weten wanneer de vakanties zijn? | Neem contact op | Route naar onze schoolAangesloten bijOok een leuke baan in opvang of onderwijs? | Social media
Direct contact:072 505 46 06
|